رقابت میلیاردرها برای سفر به فضا: غبطه رئیس گوگل به بنیانگذار آمازون

بر خلاف بسیاری از شرکت‌های فناوری، مدیرعامل گوگل برنامه‌ای برای سفر به فضا ندارد

سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل - Justin Sullivan/Getty Images/AFP

در حالی که رقابت برای سفر به فضا میان میلیاردرها ادامه دارد، سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل، می‌گوید که به جف بزوس به دلیل پرواز قریب‌الوقوعش به فضا «غبطه» می‌خورد. 

قرار است آقای بزوس روز ۲۰ ژوییه با سفینه ساخت شرکت خصوصی خود، بلو اوریجین، به فضا سفر کند. 

این سفر چند روز پس از سفر مشابه ریچارد برانسون انجام می‌شود که با فضاپیمای ویرجین گالاکتیک به حاشیه فضا رفت. آقای برانسون خبر سفر خود را پس از انتشار خبر سفر آقای بزوس اعلام کرد اما برای انجام آن بر بنیان‌گذار آمازون پیشدستی کرد. 

 دو میلیاردر لحن دوستانه خود در مورد سفرهای فضایی‌شان را حفظ کرده‌اند. بزوس به برانسون تبریک گفت و برانسون هرگونه رقابت میان خود و جف بزوس را تکذیب کرد؛ اما شرکت‌های این دو در تبلیغ رقابت میان آن‌ها رویکرد صریح‌تری داشتند. 

حالا آقای پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل، گفته است که در مورد سفر آقای بزوس به فضا قدری «احساس حسادت» می‌کند. او در گفت‌وگو با آمُل راجان، خبرنگار بی‌بی‌سی، در مورد آنچه دلش می‌خواست از داخل فضاپیما ببیند گفت: « قدری احساس حسادت می‌کنم. خیلی دلم می‌خواست پرنده‌ها را از فضا تماشا کنم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف بسیاری از شرکت‌های فناوری و مدیرعامل‌های آن‌ها، آقای پیچای، مدیرعامل گوگل، در آینده نزدیک برنامه‌ای برای سفر به فضا ندارد. گوگل روی پروژه‌های مربوط به لایه‌های بالایی جو تمرکز کرده است. پروژه اینترنتی «لون» قرار بود با شناور کردن بالن‌های هوای گرم متعدد در هوا، ارتباطات اینترنتی برای کاربران روی زمین فراهم کند اما گوگل این پروژه را در اوایل سال جاری لغو کرد و در عوض به پروژه‌های فضایی کمک کرد و در نتیجه سفینه‌های خود را به فضا نمی‌فرستد؛ به همین دلیل موقعیت گوگل نه تنها با آقایان بزوس و برانسون بلکه با ایلان ماسک، صاحب شرکت اسپیس اکس هم در تقابل است.

به‌ نظر می‌رسد تاکنون پروژه فضایی ایلان ماسک از سایر شرکت‌های خصوصی فضایی و روسای موسسات فناوری و میلیاردرها موفق‌تر بوده است؛ هرچند آقای ماسک گفته که ممکن است روزی در کره مریخ زندگی کند اما با اینکه سفینه‌هایش بیشتر از فضاپیماهای رقبا با سرنشین به فضا رفته‌اند، او هیچ برنامه‌ای برای سفر با سفینه‌های اسپیس اکس ندارد؛ اما در آخر هفته‌ای که گذشت، نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که آقای ماسک یکی از بسیار علاقه‌مندانی است که بلیت سفر به فضای ویرجین گالاکتیک را خریداری کرده است. روشن نیست او در کجای صف پرواز به فضا قرار دارد یا پیش از آنکه موسسه ویرجین فروش بلیت سفر به فضا را متوقف کند، در چه زمانی این بلیت ۲۵۰ هزار دلاری را خریداری کرده است. 

از طرفی سوندار پیچای بر خلاف با ریچارد برانسون، جف بزوس و ایلان ماسک، خود بنیان‌گذار شرکتی که مدیریت آن را برعهده دارد، نیست و ثروت آن‌ها را هم ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان