حملات خمپاره‌ای در کابل در جریان نماز عید قربان

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید زمان ایستادگی است

شورشیان دست‌کم سه خمپاره به مرکز کابل شلیک کردند که در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری فرود آمد - ارگ

هنگام ادای نماز عید قربان در کابل،  دست‌کم سه خمپاره شلیک شد که در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان در کابل فرود آمدند اما شلیک این خمپاره‌ها نتوانست نماز عید را مختل کند.

مقام‌های امنیتی افغان می‌گویند این خمپاره‌ها از منطقه «پروان سه» در حوزه هشتم شمال شهر به سمت مرکز شهر شلیک شده است. نیروهای امنیتی منطقه محل شلیک خمپاره‌ها را بسته‌اند و بررسی‌های امنیتی شروع شده است.

از تلفات ناشی از این شلیک‌ها که در مناطق باغ علی‌مردان، چمن حضوری و منابع بشری فرود آمده‌اند،‌ گزارشی در دست نیست.

وحیده عمر، مشاور ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید: «راکت‌های کور بودند. راکت‌هایی که سال‌ها است از سوی ملیشه‌های اجیر شده بیگانگان بر سر این شهر باریده‌اند. مراسم عید در تمام شهر و در ارگ بدون توقف جریان دارد. عید سرباز مبارکتان باد!»

هواداران طالبان شلیک موشک‌ به مرکز پایتخت افغانستان را جشن گرفته‌اند؛ هرچند این گروه تاکنون مسئولیت رسمی موشک‌باران کابل را به عهده نگرفته است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان که در مراسم نماز عید حضور داشت و از این انفجارها حتی تکان هم نخورد، گفت که گروه طالبان نشان داده است که اراده‌ای برای صلح ندارد و «تصمیم‌گیری ما بر این اساس خواهد بود».

او عید امسال را عید سرباز خواند تا به فداکاری‌های سربازان کشور در گرماگرم حملات گروه طالبان ارج گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی همچنین بر ضرورت حمایت ملی از نیروهای امنیتی دفاعی کشور تاکید کرد و افزود که افغانستان امسال افغانستان ۲۰ سال پیش نیست.

رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که هفته گذشته روی برنامه‌ای برای چیره شدن بر اوضاع کار کرده است و ظرف سه تا شش ماه آینده، اوضاع به سود دولت مرکزی افغانستان تغییر می‌کند. گروه طالبان پس از اعلام خروج نیروهای خارجی بر حملات خود افزوده و توانسته است بیش از ۱۵۰ شهرستان این کشور را تصرف کند.

او دیروز در سفر به هرات نیز گفت: «خواهش من این است که این سه تا شش ماه آینده را مهم‌ترین مرحله سال‌های اخیر تلقی کنید تا بتوانیم اول جمهوریت، ارزش‌ها، استقلال و آزادی خود را حفظ کنیم. اینک وقت آن است که هویت ملی خود را ثابت کنیم و ایستادگی کنیم.»

بیشتر از جهان