سرقت‌های خرد مانند گلدان، دریچه فاضلاب و کفش افزایش یافته است

بحران‌های اقتصادی ناشی از ماجراجویی‌های فرا مرزی در دهه‌های گذشته، افزایش آمار جرم و نزاع را در ایران در پی داشته است

سرقت های خرد در تهران افزایش داشته است - عکس از ایرنا

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه سرقت‌های خرد افزایش داشته است، اظهار داشت یکی از عوامل اثرگذار روی افزایش سرقت‌ها، وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع است. طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا، به‌ویژه کالاهای اساسی، آمار سرقت‌های خرد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت نیوز، علیرضا ناصری‌نژاد با اشاره به اینکه سرقت کالاهای کوچک و ارزشمند مانند دریچه‌های فاضلاب و گلدان نیز در فهرست سرقت‌ها وجود دارد افزود: «در سال‌های گذشته که سرقت از دستگیره‌های ساختمان و آیفون‌ها زیاد بوده، برخی از شهروندان سعی کردند که از کالاهایی استفاده کنند که کمتر برای سارقان ارزش دارد. مثلاً دیگر از دستگیره‌های برنجی و برنز استفاده نمی‌کنند.»

اسفند سال گذشته، روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از یک فروشنده باسابقه لوازم دست‌دوم توان‌بخشی در خیابان جمهوری تهران نوشته بود که «وقتی ویلچر، عصا، واکر و مانند آن را از معلول می‌دزدند و می‌آورند برای فروش، یعنی اینکه وضع خیلی خراب است.»

این فروشنده گفته بود که دزدی وسایل توان‌بخشی به‌تازگی شدت گرفته و بیشتر شده است. به گفته او، رشد چندبرابری قیمت برخی از وسایل توان‌بخشی دلیل عمده به سرقت رفتن تجهیزات افراد دارای معلولیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سرقت از اماکن عمومی و خصوصی در کشور، طی سال‌های گذشته به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته رسیده است. احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به آمارهای منتشر شده تا سال ۱۳۹۷ و انتشار نمودار افزایش نرخ دزدی در ایران، در کانال تلگرامی‌اش نوشته است: «تعداد سرقت از اماکن خصوصی و عمومی (منزل، مغازه و …) به ۲۸۷ هزار مورد در سال ۱۳۹۷ صعود کرد که نسبت به سال قبل از آن ۴۱ رصد افزایش داشته است.» او پیش‌بینی کرد که این روند همچنان ادامه یابد.

بحران‌های اقتصادی در دهه‌های گذشته، افزایش آمار جرم و نزاع را در ایران در پی داشته است. افزایش چند برابری اجاره بهاء خانه، افزایش قیمت اقلام خوراکی، افزایش هزینه‌های پزشکی و درمانی در ایرانی و تحمیل هزینه اضافه تهیه محصولات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا همراه با افزایش نرخ ارز و طلا در بازارهای ایران، تورم بالای ۳۰ درصد، آمار بالای بیکاری از جمله مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر در ایران بوده است.

از سوی دیگر، هزینه‌های سرسام‌آور ماجراجویی‌های خارجی نیز مزید بر علت شده تا اقتصاد ایران نتواند روی پای خود بایستد. این موضوع باعث شده تا فشار اقتصادی زیادی به مردم تحمیل شود.

نبود نظارت بر مهار گرانی‌های اخیر در کشور همواره موج نارضایتی را در بین مردم در ایران افزایش داده و به نظر می‌رسد افزایش جرم و سرقت در ایران نیز محصول بحران‌های مهار نشده اخیر در این کشور بوده است.