عربستان به دنبال میزبانی جام جهانی ٢٠٣٠

عربستان سعودی در تلاش است علی‌رغم فاصله زیاد با ایتالیا، میزبانی مشترک جام جهانی را به دست آورد

عربستان سعودی  میزبانی مشترک جام جهانی را بررسی می کند- Monirul Bhuiyan / AFP

عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهاد برگزاری مشترک جام جهانی ۲۰۳۰ با ایتالیا است که بیش از سه هزار کیلومتر از این کشور فاصله دارد.

به نوشته دیلی میل، عربستان سعودی در حال همکاری با گروه مشاوره بوستون مستقر در ایالات متحده برای بررسی برگزاری مشترک مسابقات است. اگرچه ایتالیا علی‌رغم فاصله زیاد جغرافیایی، کاندیدای اصلی است، اما چندین گزینه دیگر نیز مورد بررسی قرار دارند.

عربستان سعودی و ایتالیا طی سال‌های روابط ورزشی خوبی برقرار کرده‌اند و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تا به حال میزبان دو فینال سوپرجام ایتالیا بودند و امسال نیز این کار را انجام می‌دهند.

این گزارش می‌گوید سعودی‌ها همچنین میزبانی سه‌جانبه با مراکش و مصر را نیز به‌عنوان یکی از پیشنهادهای اولیه خود در نظر دارند. اما دو کشور دیگر برای میزبانی جام جهان به بودجه و زیرساخت‌های اساسی نیاز دارند.

پس از آنکه قطر توانست حق میزبانی برای جام جهانی سال آینده را کسب کند، سایر همسایگان این کشور و عربستان سعودی هم در چند سال گذشته تلاش برای افزایش نفوذ در دنیای ورزش را افزایش است. منتقدان بارها سعودی‌ها را به صرف هزینه‌های هنگفت برای میزبانی رویدادهای مهم ورزشی به‌منظور تقویت اعتبار کشور متهم کرده‌اند. آنها می‌گویند علی‌رغم سابقه ضعیف عربستان در زمینه حقوق بشر، این کشور به دنبال نمایش چهره‌ای متفاوت از خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، طی سال‌های اخیر شاهزاده محمد بن سلمان، اصلاحات وسیعی را در زمینه آزادی‌های اجتماعی، حقوق زنان، ممنوعیت ازدواج کودکان و... انجام داده است و قصد دارد در این زمینه نیز عربستان را بهبود بخشد.

 روند بررسی برگزاری بزرگترین تورنمنت فوتبال در جهان در مراحل اولیه است. پیش از این، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در ماه مارس تأیید کرد که انگلیس و ایرلند نیز می‌خواهند در تابستان ۲۰۳۰ برگزاری فوتبال را به خانه خود بیاورند.

مطابق برنامه‌های قبلی، تا آن سال قرار است جام جهانی با ۴۸ تیم و مجموعاً ۸۰ مسابقه برگزار شود. این به معنی آن است که تورنمنتی که در بیش از یک کشور برگزار می‌شود، به‌عنوان گزینه دلگرم کننده‌تری برای فیفا تلقی می‌شود.

بیشتر از ورزش