بازسازی یک ستاره، علیرضا جهانبخش در فاینورد

پرونده تلخ برایتون بسته شد

باشگاه‌های هلندی از یاد نبرده بودند که جهانبخش چگونه می‌تواند در هلند آقای گل باشد‌ـ عکس از سایت باشگاه فاینورد

روزهای تلخ علیرضا جهانبخش در برایتون تمام شد. او پیراهن فاینورد را پوشید تا خاطرات سابق خود در لیگ هلند را بازسازی کند. جهانبخش قراردادی را با باشگاه فاینورد به مدت ۳ فصل تا سال ۲۰۲۴ در ورزشگاه دکویپ روتردام امضا کرد و گزینه‌ای برای تمدید یک فصل دیگر نیز در قرارداد او گنجانده شد.

فرانک آرنسن، مدیر فنی فاینورد، از ورود بهترین گلزن ۴ سال پیش هلند خوشحال است: «برای تقویت خط حمله تیم، جهانبخش را به تیم اضافه کردیم. بازیکنی که ثابت کرده است برای چندین فصل به بازدهی بالایی دست می‌یابد. او اکنون در مرحله‌ای قرار دارد که می‌تواند به سرعت از ارزش زیادی برای ما برخوردار باشد.»

باشگاه فاینورد ثروت بزرگی در نقل‌و‌انتقالات در اختیار ندارد و بر این مبنا، خرید جهانبخش شاید خلاقانه تعبیر شود.

جهانبخش درباره این انتخاب گفت: «برای برگشتن به زمین صبر ندارم. در طول مدت حضور من در آلکمار، اسلوت به عنوان دستیار مربی یکی از افرادی بود که به من کمک کرد تا بازیکن بهتری شوم. بنابراین وقتی او تماس گرفت و پرسید که آیا می‌خواهم به فاینورد بیایم، به او گفتم که برای انجام این انتقال می‌خواهم همه تلاش خود را به‌کار گیرم. شک نداشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهانبخش، بازیکن ۲۷ ساله ایرانی، هنوز فرصت دارد که پرونده ناموفق بازی در برایتون را فراموش کند. باشگاه‌های هلندی از یاد نبرده بودند که جهانبخش چگونه می‌تواند در هلند آقای گل باشد. فاینورد که در فصل گذشته نتوانست مدعی قهرمانی در هلند باشد، شاید خود را با جهانبخش به جمع قدرت‌های درجه اول لیگ برگرداند. آرنولد مارتین اسلوت جانشین دیک ادووکات شده است. جهانبخش اطمینان دارد که زیر دست اسلوت دوباره فرصت درخشش در لیگ هلند را خواهد داشت.

فاینورد از قدرت‌های سنتی لیگ هلند است که در تاریخ آن، رودگولیت و یوهان کرایف برایش بازی کرده‌اند. اما باشگاه فاینورد از انتخاب مربی کم‌تجربه‌ای چون اسلوت گرفته تا انتخاب ستاره سابقی مانند جهانبخش، بخت خود را با انتخاب‌هایی می‌آزماید که باید مثل پدیده یا ستاره‌ای بازیابی‌شده در این باشگاه بدرخشند.

علیرضا جهانبخش از کدام مسیر به امید امروز باشگاه فاینورد تبدیل شده است؟ او هنوز در فوتبال ایران بازی در تیم‌های بزرگ را تجربه نکرده بود، اما درخشش در تیم جوانان و امید ایران برای او فرصت بازی در هلند را فراهم کرد. جهانبخش بازیکن تیم داماش گیلان بود که در سال ۲۰۱۱ به ان‌ئی‌سی نایمخن رفت. هلندی‌ها یک استعداد ایرانی را کشف کردند که در انتخابش اشتباه نکرده بودند.

علیرضا جهانبخش بعد از دو فصل درخشش در نایمخن، به آلکمار رفت؛ به تیمی که بزرگ‌ترین افتخار او در اروپا، با پیراهن آن ساخته شد. او در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با ۲۱ گل، آقای گل لیگ اردیویزه هلند شد. این اولین بار بود که یک بازیکن ایرانی در اروپا آقای گل می‌شد.

این موقعیت تازه برای جهانبخش کافی بود تا رویای تازه‌ای را جست‌وجو کند و خیال بازی در لیگ برتر انگلستان را در سر بپروراند. علیرضا آن رویا را به واقعیت تبدیل کرد و از سال ۲۰۱۸ با قراردادی از نظر مالی بی‌سابقه برای یک بازیکن ایرانی، به برایتون رفت. همان ‌روزها انتخاب جهانبخش مورد نقد و تمجید بود. از یک سو پیش‌بینی می‌شد که جهانبخش در لیگ برتر موفق نمی‌شود و از سوی دیگر، این امیدواری هم زنده بود که او بتواند آن نگرش را بشکند و در برایتون بدرخشد.

جهانبخش بعد از ۳ فصل که از نظر مالی برایش قراردادی خوشایند به‌شمار می‌رفت، موفق نشد در برایتون بازیکن ثابت باشد. او در ۶۱ بازی فقط ۴ گل زد.

گراهام پاتر، سرمربی برایتون، هرگز در بازی‌های پی‌در‌پی و فرصتی که علیرضا بتواند پا بگیرد، به او اعتماد نکرد. او اما درباره جدایی جهانبخش گفت: «علی یک بازیکن بسیار خوب و حرفه‌ای بود و کار کردن با او نیز بسیار عالی بود‌. اما فکر می‌کنم که این انتقال خوبی است و به او فرصت می‌دهد که زمان بیشتری به میدان برود؛ چیزی که ما نمی‌توانستیم تضمین کنیم. می‌خواهم از علی به‌خاطر زحمات زیادی که در اینجا کشید، تشکر کنم و برای او آرزوی موفقیت دارم.»

گفته می‌شود که برایتون می‌خواهد مارتین بریتویت، بازیکن دانمارکی بارسلونا را جانشین جهانبخش کند.

جهانبخش در فاینورد می‌تواند دوباره ستاره لیگ هلند باشد. شاید با کنایه به او بگویند که چرا ۳ فصل پیش تجربه قابل پیش‌بینی و تلخ در برایتون را انتخاب کرد، اما بازیکنان حق رویاپردازی دارند، و از این گذشته، شاید اعتماد گراهام پاتر به جهانبخش می‌توانست سرنوشت دیگری در لیگ برتر برای او رقم بزند.

جهانبخش به دلیل نیمکت‌نشینی طولانی در برایتون، حتی موقعیت پیشین خود در تیم ملی ایران از دست داد و در دوره اخیر، دراگان اسکوچیچ با تردید به او در تیم ملی بازی داد. پیش از آن نیز جهانبخش بازیکن ثابت و همیشگی ترکیب تیم ملی نبود. 

شاید اکنون بازسازی موقعیتش با بازی در فاینورد و درخشش در لیگ هلند، مربیان تیم ملی ایران را مجبور به بازنگری درباره بازی دادن به جهانبخش کند و او در راه جام جهانی قطر و شاید در جام جهانی، از بازیکنان اصلی ترکیب تیم ملی باشد.

بیشتر از فوتبال