واکنش منفی حقوق‌دانان به اظهارات رئیس پلیس تهران در باره ممنوعیت سگ گردانی

فرمانده انتظامی پایتخت گفته بود در قانون اجازه حیوان‌گردانی داده نشده است و در این رابطه هیچ خلاء قانونی وجود ندارد

قانونی مبنی بر ممنوعیت سگ گردانی در ایران وجود ندارد - عکس از فارس

در پاسخ به اظهارات رئیس پلیس پایتخت مبنی بر اینکه در قانون اجازه حیوان گردانی به کسی داده نشده، یک وکیل دادگستری گفت: «جای تأسف است که رئیس پلیس پایتخت این نکته بدیهی حقوقی را نداند که اصل بر مجاز بودن افعال شهروندان است، مگر قانون ممنوعیتی ایجاد کند. مثلاً مگر در جایی از قانون اجازه پیاده‌روی یا ورزش‌کردن برای افراد وجود دارد؟»

پیش‌تر، فارس به نقل از حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت گزارش داده بود «در قانون اجازه حیوان‌گردانی داده نشده است و در این رابطه هیچ خلاء قانونی وجود ندارد.»

این در حالی است که برخی از حقوقدانان نسبت به ناآگاهی رئیس پلیس تهران از قانون اعتراض کردند.

علی مجتهد زاده، وکیل دادگستری از عدم اطلاع رئیس پلیس تهران از قانون ابراز تعجب کرده است.

همچنین، عباس صمدی حقوق‌دان، در گفتگو با فارس، اظهار داشت درباره اینکه سگ گردانی جرم هست یا نه باید بگویم که قانونی وجود ندارد که حمل و نقل سگ یا سگ گرداندن در شهر جرم باشد.

او در ادامه افزود: «ما در این موضوع خلاء قانونی داریم درست است، ما باید درباره محل‌های رفت و آمد و حمل و نقل حیوانات خانگی قوانین شفاف و روشنی تصویب شود و چند وقتی هم هست که شنیده می‌شود طرح‌هایی در مجلس در این خصوص مطرح شده که البته فعلاً نتیجه‌ای حاصل نشده است. در صورتی که قطعاً لازم است که چنین قانونی به تصویب برسد تا بتواند رفتارهای صاحب سگ‌ها را طوری شکل دهد که منجر به آسیب روحی و آسیب جسمی نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه باره وضعیت فعلی قانون در این مورد، افزود: «قانونی تصویب نشده است و نمی‌توان کسی را که برخلاف این دستورالعمل اقدام کند، تنبیه یا مجازات کنیم. قانون چیزی است که مجلس آن را تصویب کرده باشد و شورای نگهبان آن را تأیید کند. این مواردی که در شورای شهر یا شهرداری تصویب می‌شود قانون نیست و ضمانت اجرا ندارد و کسی که مرتکب عملی خلاف این موارد شود مجازاتی نخواهد داشت اما قانون در خود مجازات‌هایی از قبیل حبس، جریمه نقدی و محرومیت‌های اجتماعی پیش‌بینی می‌کند که در صورت ارتکاب جرم با طی مراحل دادرسی و حکم مقام قضایی اعمال خواهند شد.»

به نظر می‌رسد در حالی که اکثر حقوقدانان متفق‌القول معتقدند که خلأ قانونی در زمینه نگهداری حیوانات خانگی وجود دارد، رئیس پلیس پایتخت نسبت به آن ناآگاه است. در چنین شرایطی عجیب نیست که در سایر موارد نیز رفتار پلیس از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار بگیرد.