تصمیم بانک جهانی برای انتقال دفتر از کابل به اسلام‌آباد جنجال‌ برانگیخت

فعالان اجتماعی افغانستان پاکستان را حامی تروریسم و طالبان می‌دانند و انتقال دفتر بانک جهانی را پیامد توطئه پاکستان می‌خوانند

بانک جهانی بیش از پنج میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است - بانک جهانی

در اوج تنش‌های سیاسی و حملات طالبان مورد حمایت پاکستان در افغانستان، بانک جهانی تصمیم گرفته است که دفتر خود را از کابل به اسلام آباد منتقل کند و فعالیت‌هایش برای افغانستان را از کشور همسایه پاکستان ادامه دهد. تهدید‌های روزافزون امنیتی دلیل اصلی این تصمیم خوانده شده است، اما فعالان جامعه مدنی به شدت از این اقدام بانک جهانی انتقاد کرده و خواهان بازنگری آن هستند.

یک کارمند بانک جهانی به اوربندنیوز گفته است که انتظار می‌رود تمام کارمندان افغان و خارجی این بانک به زودی به اسلام‌آباد انتقال داده شوند. نهادهای بین‌المللی که در افغانستان فعالیت دارند، سابقه حضور و در پاکستان و مدیریت پروژه‌هایشان در افغانستان را در سال‌های جنگ گذشته دارند.  

ملیندا گود، رئیس بانک جهانی در افغانستان بدون اشاره به جزئیات انتقال دفتر بانک از کابل به اسلام آباد در توییتی توضیح می‌دهد: «بانک جهانی به ثبات و حفظ دستاوردهای توسعه‌ای افغانستان متعهد است. ما در افغانستان حضور خواهیم داشت و تعهد مالی از جمله در بخش ای‌آر‌تی‌اف (صندوق بازسازی افغانستان) قوی خواهد بود. ما همچنان به امنیت کارمندان خود متعهد هستیم و برنامه‌های متعدد اضطراری برای تامین امنیت آنها روی دست داریم.»

یکی از این برنامه‌ها براساس گزارش‌ها، انتقال دفتر از کابل به اسلام‌آباد است که موجی از انتقادها را برانگیخته است.

آرش یقین، کارشناس امنیت ملی، در صفحه توییترش می‌گوید: «انتقال دفتر کابل بانک جهانی به اسلام آباد مانند این است که دفتر اوکراین بانک جهانی به مسکو انتقال داده شود و بعد به صندوق توسعه افغانستان تعهد شفافیت شود. آیا هند یا کشور دیگر در منطقه اصلا مورد بحث نبود یا افغانستان را باید همواره از عینک پاکستان باید دید؟»

کریس الکساندر، سفیر پیشین کانادا در افغانستان هم از این برنامه بانک جهانی انتقاد کرده و در صفحه توییترش می‌گوید: «بانک جهانی نمی‌تواند از کشوری به افغانستان خدمت کند که جنگ نیابتی را علیه این کشور راه انداخته است – درست مثل اینکه نمی‌شود به اوکراین را در روسیه خدمت کرد. رئیس بانک جهانی باید این تصمیم را عوض کند یا اعتبار بانک جهانی را از دست دهد. سازمان ملل متحد و دیگران باید از صندوق بازسازی افغانستان حمایت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرایط اتخاذ این تصمیم هم خیلی حساس است. امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، رسما پاکستان را به حمایت هوایی نزدیک از جنگجویان طالبان در منطقه مرزی اسپین بولدک متهم کرده است. جنگ بین طالبان و دولت افغانستان در نقاط مختلف کشور از جمله مناطق مرزی شدت گرفته است. از سوی دیگر، رسانه‌های پاکستان عکسها و ویدیوهای منتشر کرده است که نشان می‌دهد دست‌کم ۳۰ جنگجوی طالبان که در جنگ اسپین بولدک مجروح شده‌اند در بیمارستان‌های چمن پاکستان مورد درمان قرار می‌گیرند. پاکستان اتهام آقای صالح را رد کرده و گفته است نقش سازنده‌ای در روند صلح این کشور ایفا می‌کند.

با این حال، سیامک عبیدی، دیگر کاربر افغان می‌نویسد: «تاریخ خواهد نوشت زمانی که حمایت بانک جهانی برای ۱۵ میلیون افغان زیر خط فقر حیاتی بود، آنها دفتر خود را به کشور دیگری که عامل جنگ نیابتی بود انتقال داد.»

بانک جهانی از حامیان اصلی دولت افغانستان بوده است و براساس وبسایت رسمی این نهاد، پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در دو دهه گذشته به توسعه و بازسازی افغانستان کمک کرده است.

این بانک هم اکنون ۱۲ پروژه فعال در افغانستان دارد که توسط انجمن توسعه بین‌المللی تامین مالی می‌شود و هزینه کلی آن ۹۴۰ میلیون دلار برآورد شده است.

علاوه بر آن، مدیریت صندوق بازسازی افغانستان نیز با بانک جهانی بوده است. از زمان آغاز به کار صندوق بازسازی افغانستان که در سال ۲۰۰۲ میلادی به هدف تقویت هماهنگی میکانیسم های مالی بودجه دولت افغانستان و پروژه‌های سرمایه‌گذاری ملی در این کشور ایجاد شد، ۳۴ حامی مالی بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده به ارزش بیش از ۱۲.۹ میلیارد دلار در این صندوق سهم گرفته‌اند که اهمیت این مورد باعث شده است تا این صندوق بزرگ‌ترین منبع واحد تامین مالی بودجه عادی و توسعه‌ای دولت افغانستان محسوب شود.

بیشتر از جهان