سازمان تبلیغات اسلامی: اجازه نمی‌دهیم مراسم ماه محرم تعطیل شود

برگزاری مراسم ماه محرم در میانه موج پنجم کرونا، خطر آغاز موج ششم را به‌شدت افزایش می‌دهد

یکی از برنامه‌های اصلی هیئت‌های مذهبی در ماه محرم امسال «فرزند‌آوری و تحکیم بنیاد خانواده است»‌ـ عکس از خبرگزاری مهر

سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد که در محرم امسال اجازه تعطیلی هیچ هیئت و روضه‌ای را نمی‌دهد و در مقابل هرگونه ممانعت برای برگزاری روضه‌های خانگی می‌ایستد. این در حالی است که اغلب مناطق ایران در موج پنجم کرونا با نوع‌ جهش‌یافته دلتا درگیر شده‌اند و متخصصان هشدار می‌دهند که قدرت سرایت سویه جدید ۶۰ برابر بیشتر از انواع قبلی است و هر یک نفر تا هشت نفر را مبتلا می‌کند. برگزاری مراسم محرم سال گذشته شروع زودهنگام موج سوم کرونا را در پی داشت و برگزاری مراسم محرم امسال نیز خطر آغاز زودهنگام موج ششم را به دنبال دارد. 
 
زمزمه‌های برگزاری مراسم محرم در سال گذشته نیز از ماه‌های تیر و مرداد شروع شد، آن هم در شرایطی که کشور با موج دوم کرونا درگیر بود؛ نیروهای مذهبی در فضای مجازی با هشتگ‌هایی مثل «محرم خط قرمز ماست» در برابر مخالفت‌ها با برگزاری تجمع‌ها و مناسبت‌های مذهبی ایستادند و در نهایت هم زور آن‌ها به هشدارها و توصیه‌های پزشکان چربید و مراسم محرم برگزار شد و نتیجه‌ای که از آن باقی ماند آغاز زودهنگام موج سوم کرونا تنها چند هفته پس از فروکش کردن موج دوم بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال نیز موضوع برگزاری مراسم ماه محرم از هفته‌های پیش در فضای مجازی مطرح شده و همچنان اصرار بر مراسم حضوری روضه‌خوانی وجود دارد، اما آنچه شرایط امسال را با سال گذشته متفاوت می‌کند شیوع نوع جهش‌یافته کرونا با نام دلتاست که قدرت سرایت عجیبی دارد و حتی کودکان را مبتلا و زمین‌گیر می‌کند.

با وجود این، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اعلام کرده است که محرم امسال اجازه تعطیلی هیچ هیئتی را نمی‌دهند و در مقابل هرگونه ممانعت در برگزاری مراسم‌های روضه خانگی می‌ایستند. او مدعی شده است سال گذشته به‌ دلایل بهداشتی، بعضی هیئت‌های مذهبی تعطیل شد و این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا شیوه‌نامه‌ای را منتشر کرد که به هیئت‌های مذهبی اجازه می‌داد با رعایت برخی موارد، مراسم خود را برگزار کنند. 

شیوه‌نامه‌ای که از نگاه متخصصان بی‌فایده بود و نتوانست مانع شیوع ویروس کرونا بشود امسال نیز قرار است در ستاد ملی کرونا تهیه و تصویب شود. 

برخی موافقان برگزاری مراسم محرم بر این باورند که روضه‌خوانی برای امام سوم شیعیان و مراسم ماه محرم شفادهنده است اما اصرار به برگزاری مراسم‌ و مناسبت‌های ماه محرم در اوج شیوع کرونا دلایل سیاسی نیز دارد که ریشه آن را باید در جمله تاریخی روح‌الله خمینی جست‌وجو کرد که گفت «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». 

نمونه روشن این مسئله را می‌توان در گفته‌های اخیر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مشاهده کرد که اعلام کرد اجازه نخواهند داد با تعطیلی آیین‌های دینی در ماه محرم «شعائر الهی تضعیف شود».  

محمد قمی با تاکید بر اینکه در ماه محرم امسال تمام ایران سیاه‌پوش خواهد شد گفت: «همه دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت‌های خود را در جهت تعظیم شعائر به کار ببندند.» 

به گفته او یکی از برنامه‌های اصلی هیئت‌های مذهبی در ماه محرم امسال «فرزند‌آوری و تحکیم بنیاد خانواده است» که از مطالبات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است. 

علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۲ با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد تمام ظرفیت خود را برای افزایش جمعیت در ایران به‌کارگیرند. این موضوع در مجلس یازدهم در اولویت قرار گرفت و نمایندگان با ارائه «طرح تعالی خانواده»، افزایش جمعیت به هر قیمت حتی با تولد نوزادان نارس را با حذف غربالگری در دستور کار قرار دادند. کمیسیون فرهنگی مجلس نیز یکی از اولویت‌های خود را بر این مبنا قرار داده است.

هیئت‌های مذهبی به‌دلیل حضور جوان‌ها فرصت مناسبی برای مبلغان فرزندآوری ایجاد می‌کند که سیاست‌های علی خامنه‌ای را برای افزایش تعداد شیعیان دنبال کنند، حتی اگر شیوع ویروس کرونا و گرفتاری کشور در موج پنجم به افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر تعدادی از شهروندان منجر شود.