دولت اسرائیل خواستار افزایش بودجه برای حمله احتمالی به ایران شد

درخواست بودجه در حالی مطرح شده که احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در ابهام است

اسرائیل حمله نظامی به ایران را بررسی می کند - JALAA MAREY / AFP

ارتش اسرائیل خواستار افزایش بودجه شده‌ است تا بتوانند در صورت حمله احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران، آماده باشند.  

به نوشته تایمز اسرائیل، در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۴ ژوئیه منتشر شده، این موضوع طی بحث‌های مقدماتی در مورد بودجه‌ای که دولت جدید در ماه‌های آینده به تصویب خواهد رسید، مطرح شده است.

این بحث‌ها در حالی آغاز شده که اسرائیل احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران در وین که با هدف احیای توافق هسته‌ای در جریان است را مد نظر قرار داده است.

سازمان امنیت اسرائیل تسریع غنی‌سازی اورانیوم توسط حکومت ایران را پیگیری می‌کند و در بحث‌های اخیر بین رهبران اسرائیلی و آمریکایی، «آزادی عمل» اسرائیل در مقابل تهدید هسته‌ای ایران مورد تأکید قرار گرفته است؛ بنابراین ارتش اسرائیل «به‌منظور تقویت و حفظ توانایی‌های خود در حمله به ایران» به دنبال دریافت بودجه اضافی است.

بر اساس گزارش جداگانه کانال ۱۲ در روز چهارشنبه، سازمان امنیت و نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را به غفلت در آماده‌سازی مناسب برای اقدامات ضروری برای هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع ناشناس در نهاد امنیتی ادعا کردند که نتانیاهو بودجه‌ای را برای ایجاد حمله نظامی اختصاص نداده است. اگر اسرائیل بخواهد قبل از رسیدن ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای، به این کشور حمله کند، اجرای این اقدامات در ماه‌های آینده ضروری خواهد بود.

انجام چنین عملیاتی به آماده‌سازی قابل توجهی نیاز دارد و مقامات دفاعی به کانال ۱۲ گفتند که آنها نگران هستند که تأخیر در برنامه‌ریزی می‌تواند به سناریویی منجر شود که در آن اسرائیل «اسلحه را بدون هیچ گلوله‌ای تکان می‌دهد.»

این شبکه همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت «بی‌توجهی نتانیاهو همان چیزی است که به ایران اجازه داد تا به پیشرفته‌ترین مرحله در برنامه هسته‌ای خود برسد.»

به نظر می‌رسد که چشم‌انداز شکست در مذاکرات وین پس از آنکه جدی شده که یک مقام دیپلماتیک به رویترز گفت که ایران تا زمانی که حسن روحانی با رئیس‌جمهور تندروی بعدی جایگزین شود، به مذاکرات باز نخواهد کشت.

همچنین روز چهارشنبه، بنی گانتز، وزیر دفاع، از اسرائیل که در یک مراسم فارغ‌التحصیلی حضور یافته بود، گفت: «در برابر بزرگترین تهدید -‌یعنی ایرانی که خود را با سلاح هسته‌ای مجهز می‌کند‌- ما چاره‌ای نداریم جز اینکه نیروی نظامی خود را گسترش و با اتکا به سرمایه انسانی خود توانایی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را ارتقا دهیم.»

بیشتر از جهان