واکنش دولت آمریکا به توطئه ربودن علی‌نژاد: محکوم می‌کنیم، اما مذاکره هم می‌کنیم

برخی از جمهوری‌خواهان کنگره: با رژیمی که از تروریسم حمایت می‌کند و قصد آسیب زدن به شهروندان آمریکا را دارد نباید توافق کرد

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه در رشته توییتی خبر توطئه حکومت ایران برای ربودن یک روزنامه‌نگار و فعال ایرانی در نیویورک را بسیار ناراحت‌کننده دانست و گفت همزمان با گفت‌وگو با تهران برای بازگشت دوجانبه به برجام، هیچ ابایی از انتقاد از نقض حقوق بشر در ایران نداریم.

وی با بیان این که «ما تلاش‌های مداوم ایران در ربودن روزنامه‌نگاران و منتقدان رژیم به منظور ساکت کردن مخالفان را قویا محکوم می‌کنیم،» گفت «حتی با وجود این که ایالات متحده به پیگیری دیپلماسی در مسیر بازگشت دوجانبه به برجام تمایل دارد، از این که از شهروندانمان دفاع کنیم و علیه نقض حقوق بشر ایران بگوییم، ابایی نداریم.»

همزمان سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود در واشینگتن در پاسخ به پرسشی در همین زمینه گفت، «ما توطئه خطرناک و نفرت‌انگیز گزارش شده برای ربودن یک شهروند آمریکایی را در خاک آمریکا قاطعانه محکوم می‌کنیم.»

جن ساکی اضافه کرد، «ما با قدرت از شهروندان خود و از منافع آمریكا، كه شامل اقدامات قضایی اعلام شده روز گذشته است، دفاع می‌کنیم ... این دفاع شامل تلاش‌های دیپلماتیک‌مان برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نیز می‌شود.»

واکنش جمهوری‌خواهان کنگره

مایکل مک‌کال عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز با صدور بیانیه‌ای از اقدامات وزارت دادگستری و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در کشف «توطئه هولناک جمهوری اسلامی ایران» برای ربودن یک شهروند آمریکایی در خاک ایالات متحده و خنثی کردن آن تقدیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در بخشی از این بیانیه، کشف این توطئه را یک «یادآوری دیگر» از نادرستی تلاش دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام دانست که به گفته او اهرم فشار آمریکا را برای وادار کردن حکومت ایران به توقف سایر فعالیت‌های بدخواهانه‌اش، بی‌اثر می‌کند.

داگ لمبرن عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پیامی در توییتر نوشت: «باورنکردنی است! دولت بایدن تحریم‌های ایران، بزرگترین حامی حکومتی تروریسم، را لغو می‌کند. با سرازیر شدن پول نقد، ایران بار دیگر خشونت و آشوب را در سراسر خاورمیانه صادر خواهد کرد. این جدیدترین شکست مفتضحانه در عرصه سیاست خارجی بایدن است.»

برخی دیگر از نمایندگان کنگره نیز که عمدتا از حزب جمهوری‌خواه هستند، مانند تد کروز و جو ویلسون، در پیام‌های مشابهی در توییتر به این موضوع واکنش نشان داده و گفته‌اند با رژیمی که از تروریسم حمایت می‌کند و قصد آسیب زدن به شهروندان آمریکا را دارد نباید توافق کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق ایالات متحده نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «مسیح علی‌نژاد یک ایرانی-آمریکایی آزادی‌خواه است. ارازل و اوباش ایرانی نقشه ربودن وی از آمریکا و تحویل او به برجسته‌ترین حامی ترور در جهان را داشتند. هر گونه معامله با ایران باید از گسترش تروریسم جلوگیری کند.»