خداحافظی پیشتازان تنیس نزدیک است

نسل طلایی تنیس پس از نزدیک به ۲۰ سال به انتهای راه خود نزدیک می‌شوند و این بازیکنان مطرح حال حاضر دنیا در زمانی نه چندان دور از دنیای تنیس خداحافظی می‌کنند

اساطیر تنیس جهان در مسابقات مسترز لندن در سال ۲۰۰۹ - CARL DE SOUZA / AFP

راجر فدرر، استاد سوییسی و یکی از اسطوره‌های تنیس مردان جهان روز گذشته اعلام کرد که در مسابقات تنیس المپیک توکیو که فقط یک هفته تا آغاز آن باقی است، شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که سورین لوتی، سرپرست تیم تنیس سوییس در مسابقات المپیک و از مربیان و دوستان نزدیک فدرر، اعلام کرده بود که فدرر در مسابقات المپیک توکیو شرکت خواهد کرد.

فدرر در مسابقات تنیس ویمبلدون عملکرد خوبی داشت و به نظر می‌رسید پس از گذراندن دوران مصدومیت آماده شرکت در این مسابقات است و این شانس را خواهد داشت تا مدال طلای المپیک را در روزهای آخر تنیس خود کسب کند؛ اما او حالا اعلام کرده که هنوز مصدومیت زانویش پس از عمل جراحی سال گذشته برطرف نشده است و در این رقابت‌ها حاضر نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌ از این نادال و سرنا ویلیامز نیز به دلیل آسیب‌دیدگی از این مسابقات انصراف داده بودند و به نظر می‌رسد پا به سن گذاشتن این بازیکنان، خداحافظی آن‌ها را در این مسیر تسریع کرده است. فدرر در بیانیه‌ای از هواداران خود چنین عذرخواهی کرد: «متاسفانه در مسابقات ویمبلدون زانویم دچار مشکل شد و به همین دلیل باید از این رقابت‌ها انصراف دهم. از این تصمیم بسیار ناراحتم چرا که نمایندگی کشورم سوییس همیشه باعث افتخار من بوده است. من تمرینات بازتوانی را آغاز کرده‌ام و امیدوارم که در ادامه فصل تابستان به مسابقات بازگردم. برای تیم سوییس در مسابقات المپیک آرزوی موفقیت می‌کنم و از راه دور آن‌ها را حمایت خواهم کرد.»

 فدرر در صورت آمادگی دوباره تا پیش از رقابت‌های تنیس آزاد امریکا، رقابت‌های مهمی همچون دو مسابقه مسترز سینسیناتی و تورنتو را در پیش خواهد داشت که روی زمین‌های سخت برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد مسابقات تنیس ویمبلدون یکی از آخرین رقابت‌هایی بود که او در آن‌ها ظاهر شد و شاید بتوان گفت او تصمیم داشت تا با قهرمانی در این رقابت‌ها یک خداحافظی رویایی از دنیای تنیس داشته باشد که محقق نشد.

مسابقات روی زمین‌های سخت از جنس سیمان و پلاستیک برگزار می‌شود و می‌تواند آسیب‌های وارده به تنیس‌بازان را تشدید کند و فدرر کاملا به این موضوع آگاه است. خوان مارتین دلپوترو آرژانتینی یکی دیگر از بازیکنانی است که در این رقابت‌ها حضور ندارد. او که در المپیک گذشته مدال نقره را به دست آورد، در یک سال گذشته دو عمل روی زانوی خود و مینیسک پایش انجام داده است و نمی‌تواند در این رقابت‌ها حضور داشته باشد.

به نظر می‌رسد نسل طلایی تنیس پس از نزدیک به ۲۰ سال به انتهای راه خود نزدیک می‌شوند و این بازیکنان مطرح حال حاضر دنیا در زمانی نه چندان دور از دنیای تنیس خداحافظی می‌کنند و جای خود را به بازیکنانی خواهند داد تا این راه را نه چندان جذاب ادامه دهند. ظهور بازیکنانی مانند فدرر، نادال و جوکوویچ در این دو دهه از تنیس و کسب ۶۰ عنوان گرند اسلم این بازیکنان باورنکردنی بوده است و دیگر تکرار نخواهد شد.

بیشتر از تنيس