باشگاه دوچرخه‌سواری زنان در جده

مشارکت زنان عربستانی در ورزش از سال ۲۰۱۵ تقریباً ۱۵۰٪ افزایش‌یافته است

 طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰٪ نوجوانان جهان از نظر جسمی فعالیت کافی ندارند. دختران در این آمار نقش پررنگ‌تری دارند. عربستان سعودی این هشدار را جدی گرفته و برای بالا بردن سطح تحرک بدنی زنان از برنامه‌های ورزشی حمایت می‌کند.

نسرین حکیم و دوستش اشواق الحزمی بنیان‌گذاران دوچرخه‌سواری بانوان جده از کسانی هستند که از این تغییر نگاه سود برده‌اند.

نسرین زمان کودکی، در مسابقات بسکتبال و والیبال شرکت می‌کرد اما شرکت در فعالیت‌های ورزشی در فضای باز برایش امکان‌پذیر نبود.

وی درباره اینکه چطور ایده باشگاه دوچرخه‌سواری زنان به ذهنش رسید به عرب نیوز گفت: «دوستان پدرم که مفسران ورزشی بودند همیشه به دیدن ما می‌آمدند... خانه ما مثل یک مرکز ورزشی بود. این‌گونه بود که از کودکی به ورزش وابسته شدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید ورزش به او کمک کرد سلامت روانش را بازیابد: «مدتی در معرض یک مشکل خانوادگی قرار گرفتم. وضعیت روانی من تحت تأثیر قرار گرفت... به‌تنهایی دوچرخه‌سواری می‌کردم. من در آن زمان دوچرخه نداشتم و کرایه می‌کردم.»

ورزش زنان در فضای باز تا چند سال پیش برای زنان در عربستان سعودی غیرقابل‌تصور بود البته نه‌فقط به دلیل قوانین و یا سنت‌ها بلکه زیرساخت‌های ورزش همگانی در این کشور وجود نداشت. دخترانی مانند نسرین و اشواق با بازگو کردن داستان خود برای رفتن به سمت ورزش حرفه‌ای به مواردی اشاره کردند که بسیاری از هم سن و سال‌های آن‌ها در موقعیت مشابه هم با آن دست‌به‌گریبان هستند.

از سال ۲۰۱۶ و آغاز طرح بزرگ اصلاحات سال ۲۰۳۰؛ عربستان سعودی برای دور کردن اقتصاد خود از وابستگی آن به نفت؛ توانایی‌های نادیده گرفته‌شده زنان به بخشی پیش برنده در این برنامه تبدیل شد؛ و زنان در زندگی اقتصادی-اجتماعی در سراسر عرصه‌ها، از جمله ورزش واردشده‌اند؛ اما چندین مشکل بزرگ در این راه وجود داشت. یکی از آن‌ها بالا بودن سطح عدم تحرک در زنان عربستانی بود.

بااینکه راه برای ورزش کردن بازشده بود اما زیرساخت‌های لازم هنوز مهیا نبود. دختران باشگاه دوچرخه‌سواری جده، با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودند که اغلب آن‌ها به معمول نبودن ورزش همگانی در مکان‌های عمومی مربوط می‌شد. مثلاً در خیابان‌ها و جاده‌ها محلی برای دوچرخه‌سواران در نظر گرفته نشده بود. قوانین رانندگی مبهم بود و جامعه هنوز برای افزودن این بخش از تعاملات اجتماعی به زندگی شهری آماده نبود؛ اما از آن سال تاکنون و به دلیل تلاش دخترانی چون اعضای باشگاه دوچرخه‌سواری جده، دختران موتورسوار عربستانی که در رالی داکار شرکت کردند و لیگ فوتبال زنان عربستان و ترغیب زنان به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، طبق گفته وزارت ورزش عربستان سعودی، مشارکت زنان در ورزش از سال ۲۰۱۵ تقریباً ۱۵۰٪ افزایش‌یافته است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید فعالیت بدنی به پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت کمک می‌کند. افسردگی و اضطراب را کاهش و مهارت‌های تفکر، یادگیری و قضاوت را افزایش می‌دهد. سطح عدم تحرک در کشورهای پردرآمد مانند عربستان سعودی دو برابر بیشتر از کشورهای کم‌درآمد است. در این کشورها، ۲۶٪ از مردان و ۳۵٪ از زنان از نظر جسمی فعالیت کافی ندارند.

بیشتر از ورزش