عبدالله‌ عبدالله برای روند صلح پا پیش می‌گذارد

قرار است به زودی هیئتی به رهبری دکتر عبدالله به دوحه برود

حالا به نظر می‌رسد که دکتر عبدالله خود آستین بالا زده است تا روند صلح افغانستان را به مسیر مطلوب هدایت کند - Christophe ARCHAMBAULT / AFP

با اینکه جنگ با شدت هرچه تمام‌تر در گوشه و کنار افغانستان در جریان است اما گزارش‌ها از جدی‌شدن گفت‌وگوها و افزایش فشارهای بین‌المللی برای نتیجه‌بخشی مذاکرات صلح خبر می‌دهد. به همین دلیل قرار است هیئتی باصلاحیت به رهبری دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، برای گفت‌وگوی مستقیم با هیئت طالبان به دوحه سفر کند.

گفته می‌شود این سفر روز جمعه ۱۶ ژوییه انجام خواهد شد و هرچند هنوز ترکیب هیئت همراه دکتر عبدالله در این سفر مشخص نشده است، اما گفته می‌شود چهره‌های چون حامد کرزی، کریم خلیلی، یونس قانونی و عنایت‌الله بابر فرهمند در ترکیب این هیئت حضور دارند. سفر دکتر عبدالله پس از سفر ماجد القحطانی، نماینده ویژه دولت قطر در افغانستان به کابل صورت می‌گیرد. قحطانی در سفر به کابل گفته بود تلاش‌های تازه‌ای برای روند صلح افغانستان در دست اقدام است. در چند روز گذشته هم زمزمه‌های مبنی فرصت‌های تازه برای گفت‌وگوهای جدی در محافل سیاسی شنیده می‌شد. دکتر عبدالله روز سه‌شنبه در نشست خود با تعدادی از زنان فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در افغانستان گفته بود که شاید یک فرصت تازه و مهم به وجود آمده باشد و مذاکرات به‌صورت جدی دنبال شود.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که به زودی مذاکرات به‌ صورت جدی از سر گرفته خواهد شد. او از دولت و طالبان خواست تا این فرصت مهم را از دست ندهند. حامد کرزی همچنین از جوان‌ها خواست تا کشور را ترک نکنند و تاکید کرد که روزهای با آرامش دوباره در افغانستان فرا خواهند رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از شدت گرفتن جنگ در افغانستان و سقوط بسیاری از شهرستان‌ها به دست طالبان، روند خروج از افغانستان بار دیگر شدت گرفته است. در کنار کسانی که در بیست سال گذشته  مستقیما با نیروهای خارجی همکاری داشته‌اند، فعالان مدنی، خبرنگاران و افرادی که در موسسه‌های خارجی کار کرده‌اند و حتی مردم عادی در حال خروج از افغانستان‌اند.

بحث جدی شدن مذاکرات، آن‌هم با حضور چهره‌های سیاسی جدید، در حالی مطرح می‌شود که هیئت مذاکره‌کننده دولت از چند روز پیش به این سو در تلاش برای آغاز گفت‌وگوها با نماینده‌های طالبان‌ است. هرچند تیم مذاکره‌کننده دولت در دوحه به‌ صورت کامل حضور ندارند، اما معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت و تعدادی از اعضا در تلاش‌اند گفت‌وگوها با هیئت طالبان‌ را به پیش ببرند. با این حال محافل سیاسی در افغانستان می‌گویند که هیئت تعیین شده از سوی دولت، ظرفیت لازم برای گفت‌وگو با طالبان را ندارد.

 مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان از شهریور سال گذشته در دوحه قطر آغاز شد اما پس از گذشت نزدیک به یک سال، کوچک‌ترین روزنه‌ای روشنی در زمینه مذاکرات دیده نشد. طالبان و دولت همدیگر را متهم می‌کنند که طرف مقابل انگیزه‌ای برای پیشبرد مذاکرات و رسیدن به نتیجه دلخواه ندارند. از سوی دیگر محافل سیاسی به خصوص احزاب در افغانستان بر این باورند که ترکیب فعلی هیئت دولت برای پیشبرد مذاکرات، ظرفیت لازم را ندارد. مهم‌تر از همه گفته می‌شود معصوم استانکزی نتوانسته است در تیم خود اجماع لازم برای مذاکرات را ایجاد کند.

به همین دلیل حالا به نظر می‌رسد که دکتر عبدالله خود آستین بالا زده است تا روند صلح افغانستان را به مسیر مطلوبش هدایت کند. تیم جدید که با دکتر عبدالله برای پیشبرد مذاکرات صلح به دوحه خواهند رفت، بیش از اینکه به حکومت نزدیک باشند، چهره‌های منتقد رئیس‌جمهور غنی‌اند؛ افرادی چون کریم خلیلی، یونس قانونی و بابر فرهمند چهره‌هایی‌اند که دائما عملکرد حکومت در روند صلح را نقد کرده‌اند. به احتمال زیاد این تیم تلاش خواهد کرد حتی به قیمت تغییر دولت، گفت‌وگوها را به سرمنزل مقصود برسانند و این چیزی است که برخی از کشورهای همسایه و منطقه نیز خواهان آن‌اند.