طالبان حضور نیروهای ترکیه را «ادامه اشغال» خواند

گروه طالبان هشدار داده است که در صورت ادامه حضور نیروهای ترکیه، به آن‌ها حمله خواهد کرد

ترکیه در ۲۰ سال گذشته در تامین امنیت افغانستان و آموزش نیروهای ویژه این کشور نقش داشته است-ADEM ALTAN / AFP

گروه طالبان با ادامه حضور نیروهای ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل، به‌شدت مخالفت کرد و آن را «ادامه اشغال» خواند.

جامعه جهانی و دولت افغانستان توافق کرده‌اند که پس از خروج نظامیان ناتو و آمریکایی، از نیروهای امنیتی ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل استفاده شود. بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی ادامه حضورشان در افغانستان را مشروط به تامین امنیت فرودگاه کابل اعلام کرده‌اند تا در روز مبادا بتوانند از کشور خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما گروه طالبان امروز سه‌شنبه ۲۲ تیر، با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی‌اش، اعلام کرد بر اساس توافقنامه دوحه، همه نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند و سازمان ملل متحد و جامعه جهانی از جمله دولت ترکیه که وزیر خارجه‌اش در مراسم امضای توافقنامه دوحه حضور داشت، این توافقنامه را تایید کرده‌‌اند.

در بیانیه گروه طالبان آمده است: «امارت اسلامی افغانستان و افغان‌ها روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی با ترکیه دارند. دوام اشغال سبب می‌گردد که نفرت و احساس دشمنی علیه مقامات ترکیه بر‌انگیزد و به روابط دو‌جانبه زیان برساند.»

طالبان همچنین این تصمیم آنکارا را «ناسنجیده و خلاف تمامیت ارضی و منافع ملی و استقلال» افغانستان خوانده است.

دولت‌ افغانستان و ترکیه هنوز به این بیانیه طالبان واکنشی نشان نداده‌اند. اما حامد کرزی، رئيس‌جمهوری پیشین افغانستان، در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۲۲ تیر در کابل، گفت ترکیه دوست مردم افغانستان است و انتظار دارد روزهای بهتری در روابط دو کشور ورق بخورد.

بیشتر از جهان