حراج دو میلیون دلاری دست‌نوشته نیوتن 

کتاب اصول ریاضیِ فلسفه طبیعی اثر آیزاک نیوتن یکی از تاثیرگذارترین آثار تاریخ علم است

نیوتن با نگارش کتاب اصول ریاضیِ فلسفه طبیعی، دیدگاه‌های جدیدی را در جهان مطرح کرد- عکس از ویکیپدیا

یکی از دست‌نوشته‌های آیزاک نیوتن با قیمتی بالغ‌بر دو میلیون دلار در حراج کریستی لندن فروخته شد. 

نسخه خطی کتاب «اصول ریاضیِ فلسفه طبیعی» اثر آیزاک نیوتن کاشف نیروی جاذبه زمین، یکی از با ارزش‌ترین نسخه‌های خطی کتاب‌های علمی در جهان است که در حراج کریستی لندن با قیمتی بالغ‌بر دو میلیون دلار به فروش رفت. 
کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی، یک اثر سه‌جلدی درباره قوانین نیوتن و کپلر درباره گرانش زمین و حرکت سیارات است که در ماه ژوئیه سال ۱۶۷۸ منتشر شد. 
به گزارش نیو اطلس، این کتاب از مهم‌ترین آثار علمی در جهان به شمار می‌رود که آلبرت انیشتین، از آن به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد علمی و فکری یک شخص در زندگی‌اش یاد کرد و نیوتن را به خاطر نگارش این کتاب مورد تحسین قرار دارد. 
قیمت نخست تعیین شده برای کتاب دست‌نوشته نیوتن در حراج لندن یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بود اما قیمت نهایی فراتر از انتظار تا بیش از دو میلیون دلار افزایش یافت. 
به‌عبارت‌دیگر کتاب دست‌نویس نیوتن در حراج لندن با قیمتی به فروش رفت که معادل قیمت چاپ اول آن کتاب در حراج کریستی نیویورک در سال ۲۰۱۳ بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیوتن با نگارش کتاب اصول ریاضیِ فلسفه طبیعی، دیدگاه‌های جدیدی را در جهان مطرح کرد که منشأ تحولات مهمی در جهان شد. به نظر می‌رسد اهمیت این کتاب در تاریخ علم جهان و تعلق داشتن آن به نیوتن دو عامل مهم در قیمت‌گذاری بی‌سابقه آن در حراج کریستی لندن بوده باشد. 
در نگارش متن دست‌نویس این اثر «دیوید گریگوری» ریاضی‌دان اسکاتلندی نیز با نیوتن همکاری داشته است اما همچنان ۳۹ خط از این دست‌نوشته متعلق به نیوتن است و فقط ۲۱ خط را گریگوری نوشته است.
آیزاک نیوتن فیزیک‌دان، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس است که در سال ۱۶۴۳ در انگلستان به دنیا آمد و افتادن یک سیب روی سرش هنگامی‌که زیر درخت نشسته بود، باعث شد قانون جاذبه زمین را کشف کند.

بیشتر از جهان