وال استریت ژورنال: احمد قلعه‌بانی به رغم لغو تحریم‌ها در صنعت انرژی فعال است

قلعه‌بانی که به دلیل استعفا از شرکت ملی نفت ایران از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شده بود؛ اکنون در دو شرکت مرتبط با دولت پست کلیدی دارد

احمد قلعه‌بانی (سمت راست) و رستم قاسمی،‌وزیر نفت سابق-عکس از شانا

احمد قلعه‌بانی، از مدیران نفتی جمهوری اسلامی که ماه گذشته به دلیل استعفا از شرکت ملی نفت ایران از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شده بود؛ اکنون در دو شرکت مرتبط با دولت پست کلیدی دارد.

وال استریت ژورنال به نقل از اسناد و مقامات شرکتی از ادامه همکاری قلعه‌بانی با دولت جمهوری اسلامی خبر داده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، پست‌های مهم قلعه‌بانی در دو شرکت انرژی مرتبط با دولت می‌تواند ناقض تحریم‌های آمریکا باشد.

هر دو شرکتی که قلعه‌بانی در آنها مشغول به کار است با شرکت‌های دولتی شامل شرکت ملی نفت ایران که در فهرست تحریم‌های آمریکا است، قرارداد دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادامه همکاری‌های قلعه‌بانی با شرکت‌های تحریم‌ شده در حالی است که دولت بایدن تا کنون نام چند ایرانی دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

همچنین به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات احیای برجام با ایران درباره لغو تحریم‌های مربوط به دفتر علی خامنه‌ای و خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی به توافق رسیده است.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد که لغو تحریم قلعه بانی به این معنی است که هرگونه اموال توقیف شده او از توقیف خارج شده و او می‌تواند به بازار آمریکا و دیگر بازارهای خارجی دسترسی داشته باشد. این در حالی است که او همچنان به طور نزدیک با دولت جمهوری اسلامی کار می‌کند.

مخالفان لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی بر این باورند که دولت بایدن با اقداماتی از این دست موضع واشینگتن را تضعیف می‌کند.

براساس این گزارش قلعه‌بانی به عنوان مشاور به کار خود با شرکت خدمات نفتی پترو‌تک کیش ادامه داده و به عنوان مدیرعامل و سهامدار شرکت صنایع پتروشیمی آذرآب انتخاب شده است.

خزانه‌داری و وزارت امور خارجه دولت بایدن هنوز به این گزارش وال استریت ژورنال واکنش نشان نداده‌اند. اما این روزنامه آمریکایی به نقل از کارشناسان تحریم می‌نویسد که ادامه فعالیت‌های قلعه‌بانی نشان می‌دهد که او همچنان با شرکت‌های حکومتی در ارتباط است و همچنان چهره‌ای مهم در محافل سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.