دادگاه مصر حکم حبس ابد ۱۰ رهبر اخوان‌المسلمین را لغو کرد

متهمان در تضعیف حاکمیت ملی کشور و همکاری با گروه‌های شبه‌نظامی خارجی -گروه فلسطینی حماس و حزب‌الله لبنان- گناهکار شناخته شده‌اند

محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین نیز در میان ۱۰ نفری است که حکم حبس ابدشان لغو شده است- KHALED DESOUKI /AFP

 

دادگاه عالی تجدیدنظر مصر، روز یکشنبه احکام حبس ابد ۱۰ نفر از رهبران گروه غیرقانونی و اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی مصر، نام محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین، نیز در میان ۱۰ نفری که حکم حبس ابدشان لغو شده است، دیده می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ دادگاه کیفری مصر این افراد را به اتهام‌های مرتبط با قتل ماموران پلیس و سازماندهی فراری دادن حدود ۲۰ هزار زندانی در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ گناهکار تشخیص داده بود. این ناآرامی‌ها بعدا به سقوط دولت حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر، منجر شد.

متهمان همچنین به اتهام تضعیف حاکمیت ملی کشور و همکاری با گروه‌های شبه‌نظامی خارجی- گروه فلسطینی حماس و حزب‌الله لبنان- گناهکار شناخته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال ساقط شدن دولت رئیس‌جمهور محمد مرسی به دست ارتش مصر در سال ۲۰۱۳ و سرکوب گروه اخوان‌المسلمین، رهبران آن بارها در دادگاه محاکمه شده‌اند. محمد مرسی که به  اخوان‌المسلمین وابسته بود، یک سال رئیس‌جمهور مصر بود و در این مدت، مصر صحنه تظاهرات سراسری بود.

محمد مرسی از جمله متهمان پرونده فراری دادن زندانیان بود که در تابستان ۲۰۱۹ در یکی از جلسات دادگاه از حال رفت و بعد درگذشت. او در سال ۲۰۱۱، دو روز بعد از آنکه به علت مشارکت در سازماندهی تظاهرات علیه حاکمیت حسنی مبارک بازداشت شد، همراه با دیگر رهبران اخوان‌المسلمین از زندان فرار کرده بود.

دادگاه فرجام‌خواهی هشت رهبر میان‌رده اخوان‌المسلمین را هم که قبلا به ۱۵ سال حبس محکوم شده بودند، تبرئه کرد.

ماه گذشته نیز دادگاه مصر احکام اعدام ۱۲ نفر، از جمله چند رهبر اخوان‌المسلمین را که در تظاهرات اسلامگرایان در سال ۲۰۱۳ مشارکت داشتند، لغو کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر مصری و بین‌المللی صدور احکام اعدام را محکوم کرده بودند.

رسانه‌های مصری می‌گویند که از سال ۲۰۱۳ به این سو، ده‌ها هزار نفر بازداشت شده‌اند.