گوگوش: تنها جایی که اجازه خواندن ندارم، کشور خودم است

«هنر صلح و دوستی می‌آورد، اما ارسال شبه‌نظامیان، مرگ و نابودی به همراه دارد»

گوگوش، اسطوره موسیقی پاپ ایران، می‌گوید تنها جایی که در آن اجازه آواز خواندن ندارد، وطن خودش است.

گوگوش در مصاحبه با العربیه گفت از این که عربستان سعودی به زنان اجازه فعالیت هنری داده و هنرمندان سراسر جهان را برای اجرای موسیقی دعوت کرده، خوشحال است.

عربستان سعودی اخیرا جشنواره بین‌المللی موسیقی را در شهر تاریخی العلا برگزار می‌کند. جشنواره طنطورا در زمستان ۱۳۹۸ میزبان هنرمندان ایرانی از جمله ابی، شهرام شب‌پره و‌ لیلا فروهر بود.

گوگوش به العربیه گفت که در ۲۸ سالگی و در اوج شکوفایی حرفه‌ای خود، از کار منع شد و یک ماه هم در زندان به سر برد.
فائقه آتشین با نام هنری گوگوش که ستاره موسیقی پاپ زنان ایران بود و در چند فیلم سینمایی و برنامه تلویزیونی هم ایفای نقش کرد، در این مصاحبه گفت که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، آثارش از رادیو و تلویزیون به طور گسترده پخش می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «وقتی در ایران حکومت نظامی برقرار شد، به سوئیس رفتم که تنها پسرم آنجا درس می‌خواند...بعد از چند ماه که به ایران برگشتم، حکومت گذرنامه من را گرفت و اجازه خروج نداشتم، و در دوران جنگ یک ماه هم در زندان بودم.»

او افزود که پس از آن، به  ناچار دو دهه زندگی غیرهنری داشت، زیرا فعالیت‌های هنری برای او و دیگر هنرمندان ایرانی قبیل از انقلاب ممنوع شده بود.

این خواننده سرشناس، از اعزام گروهی از هنرمندان ایرانی به عراق در دوران محمدرضا پهلوی اشاره کرد و گفت که در آن زمان او هم به بغداد رفت و ترانه مشهور «بنت الشلبیه» فیزوز را در تلویزیون ملی عراق بازخوانی کرد.

گوگوش افزود، تنها جایی از جهان که در آن آواز خواندن او ممنوع است، وطن خودش است، در حالی که بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان به زنان اجازه فعالیت هنری و ترانه‌خوانی داده می‌شود.

او در پاسخ به سئوالی در باره سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت: «هنر صلح و دوستی می‌آورد، اما ارسال شبه‌نظامیان، مرگ و نابودی به همراه دارد.»

گوگوش تاکید کرد که جوانان امروز ایران به شکل زیرزمینی کار می‌کنند و «دخترانی در ایران هستند که صدای بسیار زیبایی دارند و می‌بینم که روزی صدایشان به گوش شنونده‌هایشان خواهد رسید.»

بیشتر از موسیقی