هشت لحظه به‌ یاد ماندنی جشنواره کن برای سینمای ایران

اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» در جشنواره امسال حضور دارد

 ژولیت بینوش و عباس کیارستمی در جشنواره کن -  REUTERS

کن برای سینمای ایران جایی است که نام خودش تا جایی که می‌شد بالا برد و این بالانشینی را هم مدیون مرد بزرگی بود که چند سالی است روی فرش قرمز کن پیدایش نیست.

عباس کیارستمی از اولین باری که سینمای ایران را جایزه‌بگیر کرد تا آخرین باری که جلوی دوربین خبرنگارها در کن ایستاد، پشتوانه محکمی برای سینمای ایران بود. اکنون او از دنیا رفته است و سینمای ایران امیدوار است که اصغر فرهادی، در این اوضاع بد مالی سینمای ایران، فعلاً، جور این نام بزرگ را بکشد تا روزی دوباره فیلم‌های ایرانی روانه این جشنواره شوند.

به یادبود عباس کیارستمی چند نمونه از لحظات به‌یادماندنی جشنواره فیلم کن را که برای ایرانی‌ها خاطرات خوبی بر جای گذاشت مرور می‌کنیم:

اردیبهشت ۱۳۷۶: عباس کیارستمی برنده جایزه نخل طلایی برای فیلم «طعم گیلاس».

خرداد ۱۳۷۹: سمیرا مخملباف ۲۰ ساله، دختر محسن مخملباف، جوان‌ترین کارگردان در پنجاه و سومین جشنواره فیلم کن جایزه هیئت‌داوران برای فیلم «تخته‌سیاه» را در از آن خود کرد.

اردیبهشت ۱۳۸۱: عباس کیارستمی و مانیا اکبری بازیگر قبل از نمایش فیلم «ده» در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کن.

اردیبهشت ۱۳۸۴: غرفه ایران در پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن.

اردیبهشت ۱۳۸۹: عباس کیارستمی کارگردان ایرانی و ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی «کپی برابر اصل» در شصت و سومین جشنواره فیلم کن.

اردیبهشت ۱۳۹۲: عوامل فیلم «گذشته» و اصغر فرهادی کارگردان در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن.

 خرداد ۱۳۹۵: حسین جعفریان بابک کریمی، ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی، شهاب حسینی و تهیه‌کننده فرانسوی الکساندر مالت گای در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن در کن با فیلم «فروشنده».

اردیبهشت ۱۳۹۷: عوامل فیلم «همه می‌دانند» و اصغر فرهادی کارگردان در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن در کن.

بیشتر از فیلم