بازگشت خلیل‌زاد به دوحه؛ مذاکرات «جدی» طالبان و دولت از سر گرفته شد

مذاکرات صلح افغانستان در میانه جنگ شدید طالبان وارد مراحل مهمی شده است

خلیل‌زاد هنگام گفت‌وگو با وزیران دفاع ترکیه و قطر و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ - PATRICK BAZ / Auditoire

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در رشته توییتی اعلام کرد که برای پیشبرد روند صلح افغانستان به دوحه، پایتخت قطر، رفته است. هم‌زمان، منابع متعدد خبری می‌گویند که گروه طالبان و دولت افغانستان مذاکرات جدی در مورد نوع نظام و تغییر قانونی اساسی را در دوحه از سر گرفته‌اند.

آقای خلیل‌زاد در رشته توییتی نوشت: «من به دوحه و منطقه بازگشتم تا دیپلماسی روشن خود برای توافق صلح بین جمهوری اسلامی و طالبان را پیگیری کنم. چنان‌که رئیس‌جمهوری [جو بایدن] در سخنرانی اخیرش تصریح کرد، توافق صلح تنها راه حل است.»

او در ادامه افزود: «فعالیت نظامی آمریکا در افغانستان به پایان می‌رسد اما تعهد ما به افغانستان پایان نمی‌یابد.»

فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان جمع‌بندی کرد: «ما با تمام طرف‌های افغانستان، منطقه و بین‌المللی با جدیت کار می‌کنیم تا به طرف‌ها کمک کنیم راهی برای پایان این جنگ پیدا کنند؛ راهی که امنیت، وحدت، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی افغانستان را تضمین کند و به درد و رنج مردم افغانستان پایان دهد.»

این سفر در شرایط بسیار دشواری انجام می‌شود که گروه طالبان بسیاری از شهرستان‌های افغانستان را تصرف و مراکز ولایت‌ها را محاصره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون جنگی شدید در اطراف ولایت هرات در غرب، تخار در شمال شرق و غزنی در جنوب کشور ادامه دارد و در سایر مناطق کشور نیز نیروهای امنیتی می‌کوشند از پیشروی طالبان جلوگیری کنند.

هم‌زمان با سفر نماینده ویژه آمریکا به دوحه، دور جدید مذاکرات با جدیت آغاز شده است. 

رسول طالب، عضو هیئت مذاکره‌کننده افغانستان، از دوحه قطر به ایندیپندنت فارسی تایید کرد که گفت‌وگوها با طالبان وارد مرحله مهمی شده است. 

به گزارش طلوع‌نیوز، پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات صلح هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه، دو طرف در چند روز اخیر پنج نشست برگزار کرده‌اند.

اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان به این خبرگزاری گفت این نشست‌ها میان گروه‌های تماس دو طرف بوده‌ است و در آن درباره تعدیل قانون اساسی، برقراری آتش‌بس، نقشه راه سیاسی، مشارکت سیاسی و دولت انتقالی بحث شده‌ است.

به نظر می‌رسد شدت جنگ بر میز مذاکره تاثیرگذار بوده است و حمله و دفاعی که در افغانستان جریان دارد، زورآزمایی برای تثبیت جایگاه سر میز مذاکرات صلح در دوحه است.

ناجیه نوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، نیز گفت بحث‌های جدی صلح آغاز شده است. او می‌گوید: «این جلسات یک شب در میان بین دو طرف دایر می‌شود و صحبت سر اساسی‌ترین موضوعات صورت می‌گیرد.»

مسئله اصلی برای دولت افغانستان، آتش‌بس و برای گروه طالبان، ایجاد حکومت جدید و کناره‌گیری اشرف غنی از مقام ریاست‌جمهوری است.  

بیشتر از جهان