افزایش فشار بر بایدن برای پاسخگویی به حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق

نیروهای نظامی و دیپلمات‌های آمریکا در عراق و سوریه در یک هفته گذشته، شش بار هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفتند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- ALEX WONG /Getty Images via AFP

در پی حملات اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به آمریکایی‌ها در عراق و سوریه، برخی جمهوری‌خواهان به دولت ایالات متحده انتقاد می‌کنند که رویکردش در این زمینه «ناکافی و ناکارآمد» است و فشارها را بر جو بایدن، رئیس جمهوری، برای تغییر این رویکرد افزایش داده‌اند.

نیروهای نظامی و دیپلمات‌های آمریکا در عراق و سوریه تنها در یک هفته گذشته، شش بار هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفتند؛ از جمله در روز چهارشنبه که یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق هدف دست‌کم ۱۴ راکت قرار گرفت و زخمی شدن دو سرباز آمریکایی را در پی داشت.

نشریه پولیتیکو روز شنبه در گزارشی در همین زمینه، نوشت که حملات اخیر جدیدترین مورد از بالا گرفتن چالش میان واشنگتن و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران است که با وجود هدف اعلام شده بایدن مبنی بر بازدارندگی از طریق حملات تلافی‌جویانه، در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع عزم جو بایدن را در پایان دادن به جنگ‌های طولانی آمریکا در خاورمیانه، و به جای آن تمرکز بر روسیه و چین و مبارزه با همه‌گیری کرونا، در معرض آزمایش قرار می‌دهد و در عین حال، می‌تواند بر تصمیم کنگره در مورد اختیارات جنگی ریاست جمهوری هم تاثیرگذار باشد.

جمهوری‌خواهان هفته گذشته از رویکرد «ساده حداقلی» او انتقاد کردند و گفتند دو حمله تلافی‌جویانه ارتش آمریکا به مواضع این شبه‌نظامیان در مرز عراق و سوریه در دولت او، نتوانسته عوامل نیابتی ایران را از انجام حملات بازدارد.

نماینده ایالت اوکلاهما در سنا و عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح، در بیانیه‌ای که برای پولیتیکو ارسال کرد، نوشته است: «ادامه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پرسنل آمریکا در عراق نمی‌تواند تحمل شود.»

جیم اینهوف در ادامه بیانیه توصیه کرده است: «رئیس جمهوری بایدن باید به جای رویکرد ساده حداقلی تلافی کردن، که در بازداشتن ایران یا شبه‌نظامیانش ناکام بوده و جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخته است، یک راهبرد واقعی برای بازدارندگی و توقف این حملات در پیش بگیرد.»

در مقابل، متحدان دموکرات بایدن می‌گویند او اختیار آغاز عملیات تهاجمی علیه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را، بدون کسب مجوز از کنگره، ندارد و در محدوده قدرت خود، طبق اصل دوم قانون اساسی (دفاع از نظامیان آمریکایی از طریق اقدامات تلافی‌جویانه) عمل می‌کند.