تمدید ماموریت کمک‌رسانی به مردم سوریه از طریق ترکیه در شورای امنیت

طبق قطعنامه مصوب سال ۲۰۱۴، کمک‌های بین‌المللی به مردم سوریه از طریق چهار نقطه مرزی ترکیه ارسال می‌شد

دوره ماموریت کمک‌رسانی سازمان ملل، امروز، شنبه دهم ژوئیه، به پایان می‌رسید- Delil SOULEIMAN / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین دقایق نشست عصر جمعه خود، عملیات کمک‌رسانی به میلیون‌ها تن از مردم سوریه از طریق ترکیه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رأی موافق شورای امنیت برای تمدید عملیات کمک‌رسانی، در پی توافق آمریکا و روسیه و رایزنی نمایندگان دو کشور در این نهاد بین‌المللی حاصل شد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دایم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت «پدران و مادران (سوری) می‌توانند امشب با این آگاهی که کودکانشان در دوازده ماه آینده تغذیه خواهند شد، به‌خواب روند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و روسیه که روابطشان به دلیل اختلاف بر سر برخی مسایل مختلف به تیرگی گراییده است، اجماع پانزده عضو شورای امنیت را برای تمدید کمک‌رسانی (به سوریه)، یک «لحظه مهم» توصیف کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفت امیدواریم این «نقطه عطفی» باشد در راستای مذاکرات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در ژنو.

سران دو کشور در ماه گذشته میلادی در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار، و درباره برخی مسایل عمده، از جمله اهمیت ادامه کمک‌رسانی به مردم سوریه از طریق ترکیه، تبادل نظر کردند.

روسیه در جنگ سوریه از بشار اسد، رئیس دولت حاکم بر دمشق، حمایت کرده است و آمریکا از مخالفان او.

طبق قطعنامه مصوب سال ۲۰۱۴، کمک‌های بین‌المللی به مردم سوریه از طریق چهار نقطه مرزی ترکیه ارسال می‌شد، اما سال گذشته در پی مخالفت‌های چین و روسیه، به یک نقطه کاهش یافت.

دوره ماموریت کمک‌رسانی سازمان ملل، امروز، شنبه دهم ژوئیه، به پایان می‌رسید.