جو بایدن: ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان ۳۱ اوت پایان می‌یابد

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که اعتمادی به طالبان ندارد، اما به ظرفیت و توانایی ارتش افغانستان اعتماد دارد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی در کاخ سفید درباره تحولات مربوط به خروج نیروهای نظامی از افغانستان گفت، ایالات متحده در حال جابجا کردن منابع و نیروهای ضدتروریسم خود برای مقابله با تهدیدهای موجود است.

جو بایدن با بیان این که ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان ۳۱ اوت پایان می‌یابد، قدرت گرفتن طالبان در آن کشور را گریزناپذیر ندانست و تاکید کرد اعتمادی به این گروه ندارد، اما به ظرفیت و توانایی ارتش افغانستان اعتماد دارد.

وی گفت تنها خود مردم افغانستان هستند که در مورد چگونگی اداره کشورشان باید تصمیم بگیرند و افزود «این حق و مسئولیت مردم افغانستان به تنهایی است که در مورد آینده خود و این که کشور چطور اداره شود تصمیم‌گیری کنند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا با این تاکید که ما در حال پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا هستیم، خاطر نشان کرد که ایالات متحده باید تمرکز خود را بر نقاط قوتش در عرصه رقابت جدید استراتژیک با چین و دیگر کشورها بگذارد.

جو بایدن درباره برنامه‌های دولت آمریکا برای صدور روادید به هزاران مترجم افغان که برای نیروهای آمریکایی کار می‌کردند گفت ایالات قصد دارد آنها را تا پیش از پایان ماموریت نظامی خود در افغانستان به خارج از کشور منتقل کند.

روند خروج نظامیان آمریکا و ناتو از اول ماه مه آغاز شد و طبق اعلام قبلی بایدن تا یازدهم سپتامبر سال جاری به پایان می‌رسد. با این حال وزارت دفاع آمریکا گفته است ۹۰ درصد خروج انجام شده و تا پایان ماه اوت تکمیل خواهد شد.

سخنگوی پنتاگون نیز روز پنجشنبه گفت که طالبان ده‌ها مرکز ولسوالی در افغانستان را تصرف کرده است. جان کربی، افزود: ما معتقدیم که هدف طالبان تهدید و تصرف مراکز استان‌ها است.

با آغاز خروج نظامیان خارجی، حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان تشدید شده و نگرانی‌ها از آینده آن کشور افزایش یافته است.