حمله پهپادها و راکت‌های تحت حمایت ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه

حداقل دو نیروی نظامی در حمله به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق زخمی شدند

پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در استان الانبار واقع در غرب عراق، هدف حمله راکتی قرار گرفت - AFP

دو پایگاه نظامی در عراق و سوریه که میزبان نیروهای آمریکا هستند روز چهارشنبه مورد حمله قرار گرفتند. مقامات محلی از حمله پهپادی به یک میدان نفتی در منطقه شرق سوریه و حمله راکتی یک پایگاه هوایی در عراق خبر دادند. 

منطقه نفت‌خیز شرق سوریه تحت کنترل گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که تحت رهبری کردهای چپ‌گرا و حمایت نظامی آمریکا و ائتلاف جهانی ضدداعش قرار دارد. 

فرهاد شامی، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه»، در توییتر نوشت: «نیروهای ضدداعش ما و ائتلاف جهانی ساعت ۱۰:۱۵ صبح به وقت محلی جلو حملات خصومت‌بار پهپادی به میدان نفتی العمر را گرفتند. طبق گزارش‌های اولیه، این حملات با موفقیت سد شده‌اند و هیچ خرابی‌ای به بار نیامده است.» 

در استان الانبار واقع در غرب عراق، پایگاه هوایی «عین‌الاسد» هدف حمله راکتی قرار گرفت. خبرگزاری روداوِ کردستان عراق این خبر را به نقل از مقامات دولت عراق و ائتلاف جهانی ضدداعش، تایید کرده است. 

سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف، در توییتر از حمله ۱۴ راکت به عین‌الاسد و اطراف آن خبر داد. آقای موتو گفت این حمله حوالی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر صورت گرفته و افزود که راکت‌ها «درون پایگاه و اطراف آن» فرود آمدند. به گفته آقای موتو در آن حمله سه نفر زخم‌های جزئی برداشته‌اند و خرابی‌های به بار آمده در دست بررسی است.

ماروتو در توییت دوم گفت: «دو نفر از نیروهای نظامی زخم‌های جزئی برداشتند.»

پایگاه «عین‌الاسد» همان پایگاهی است که جمهوری اسلامی ایران چند روز پس از ترور قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ نیز به آن حملاتی کرده بود؛ در همان شبی که موشک‌های جمهوری اسلامی ایران هواپیمای مسافربری اوکراینیِ تهران-کیف را با ۱۷۶ سرنشینِ عمدتا ایرانی آن، سرنگون کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدت‌ها است که نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، در جنگی غیررسمی با نیروهای آمریکا در سوریه و عراق قرار دارند و مرتب به آن‌ها حمله می‌کنند. این سومین حمله گزارش‌شده علیه میدان العمر در استان دیرالزور سوریه در ده روز گذشته است. رسانه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز ماه‌ها است علیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» و حامیان آمریکایی‌شان در منطقه تبلیغ می‌کنند و آن نیروها را به دزدیدن نفت و غلات سوریه متهم می‌کنند. این در حالی است که نیروهای آمریکایی در توافق با «نیروهای دموکراتیک سوریه» و در قالب مبارزه جهانی با داعش در خاک سوریه حضور دارند. 

روز یکشنبه نیز «نیروهای دموکراتیک» از اصابت دو راکت به میدان العمر خبر دادند، اما ائتلاف جهانی آن خبر را تکذیب کرد. چند روز پیش از آن، در پی حمله آمریکا به پایگاه‌های مورد حمایت ایران در خاک سوریه که چهار نیروی شبه‌نظامی را کشت، شاهد بمباران العمر از سوی نیروهای وابسته به ایران بودیم. 

پنتاگون گفت حملات به خاک سوریه تدافعی بودند و پایگاه‌هایی را هدف گرفتند که ایران از آن‌ها برای حمله به نیروهای نظامی آمریکا در عراق استفاده می‌کند. دو روز پیش از حمله آمریکا، شاهد حملات پهپادی ایران به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، بودیم. رسانه‌های محلی کردستان عراق مدت‌ها است از افزایش حملات نیروهای مورد حمایت ایران در خاک آن ناحیه ابراز نگرانی می‌کنند. 

سرهنگ ماروتو تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی در پایگاه‌هایی مثلا عین‌الاسد در کنار نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه‌های اقلیم حضور دارند و بنابراین، آن حملات جان این نیروها را نیز به خطر می‌اندازد. او تاکید کرد که حملات مورد حمایت ایران «اقتدار نهادهای عراق، حکومت قانون، و حق حاکمیت ملی عراق را زیر سوال می‌برد.»

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، مدت‌ها است برای تاکید بر حاکمیت ملی کشورش و مقابله با نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران می‌کوشد. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از یک سو در وین با مقامات جمهوری اسلامی ایران بر سر برجام مذاکره می‌کند، و از سوی دیگر در منطقه در درگیری نظامی غیرمستقیم با ایران است. ادامه حملات علیه نیروهای آمریکایی طبعا فشارها بر بایدن را برای پاسخ نظامی قاطع‌تر به ایران افزایش می‌دهد؛ هرچند برخی در جناح‌ چپ حزب دموکرات نیز با هرگونه حرکت نظامی آمریکا در خاورمیانه مخالفت می‌کنند و خواهان خروج کامل آمریکا از منطقه هستند.