عمران خان هند را بازنده اصلی در افغانستان خواند

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، هند بازنده اصلی خواهد بود

اما عمران خان می‌گوید که جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و احزاب سیاسی این کشور در مورد آینده‌شان تصمیم خواهند گرفت -Ishara S. KODIKARA / AFP

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، سخنان تازه‌ای درباره افغانستان و نقش هند و ایران در این کشور ایراد کرده و می‌گوید که کشورش خواهان برقراری صلح در افغانستان است و ناامنی در این کشور منطقه را به آشوب می‌کشاند.

او که در بندر گوادر پاکستان سخنرانی می‌کرد روز دوشنبه ۵ ژوئیه به رسانه‌ها گفت که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اوضاع در این کشور به شدت تغییر خواهد کرد. نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید موضع پاکستان در حمایت از روند صلح تغییر نکرده است.

روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به سرعت ادامه دارد و سربازان این کشور بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در منطقه را ترک کرده‌اند. انتظار می‌رود این روند تا میانه ماه اوت تکمیل شود.

از سوی دیگر، گروه طالبان بر شدت حملات خود افزوده و در مناطق مختلف افغانستان پیشروی داشته است.

اما عمران خان می‌گوید که جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و احزاب سیاسی این کشور در مورد آینده‌شان تصمیم خواهند گرفت.

نخست‌وزیر پاکستان از تلاش‌هایش برای جلب حمایت منطقه از توافق سیاسی در افغانستان گفته و تایید کرده است که با حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران، در مورد افغانستان صحبت کرده و او را به حمایت از راه حل سیاسی برای بحران افغانستان تشویق کرده است.

ایران نیز این اواخر روابطش با طالبان را گسترش داده و می‌خواهد نقش بزرگ‌تری در تحولات افغانستان ایفا کند.

نخست‌وزیر پاکستان گفت: «ما همه می‌خواهیم صلح و ثبات در افغانستان حاکم شود. من با رئیس‌جمهور ایران صحبت کردم و به او گفتم که همسایه‌های افغانستان باید برای ایجاد یک توافق سیاسی در این کشور جنگ‌زده تلاش کنند.»

براساس گزارش جئونیوز (Geo News) پاکستان، بخش دیگری از سخنان نخست‌وزیر این کشور به هند ارتباط داشت. آقای خان هند را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت که شواهد واضحی وجود دارد که هند در فعالیت‌های تروریستی در شهر لاهور پاکستان دخیل بوده است. اما هند دست داشتن در این حمله را تکذیب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، آقای خان هشدار داد که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اوضاع این کشور به شدت تغییر خواهد کرد و در این میان هند بازنده اصلی خواهد بود و این کشور با چالش بزرگی در افغانستان رو‌به‌رو خواهد شد.

او گفت: «هند میلیاردها دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است، در کشوری که اوضاعش شدیدا پیچیده است.»

سرمایه‌گذاری هند در بخش زیربناها، آموزش و تقویت نیروهای مسلح افغانستان بوده است.

هند و پاکستان دشمنی دیرینه دارند. پیشینه این دشمنی به سال ۱۹۴۷ استقلال هند و تاسیس پاکستان برمی‌گردد. زمانی که مسلمان‌های هند از این کشور جدا شدند و کشور مستقل پاکستان را بنیان گذاشتند، مشکلات آن‌ها سر مناطق مسلمان‌نشین به ویژه کشمیر بروز کرد که تا امروز حل‌ نشده باقی مانده است.

در این بین هر دو کشور کوشیده‌اند تا از افغانستان و شورشگری در این کشور به عنوان اهرم فشار بر یکدیگر استفاده کنند.

هند بیشتر از طریق دیپلماسی نرم و تقویت نظام دموکراتیک افغانستان و آموزش جوانان و پاکستان از راه حمایت از گروه‌های شورشی به ویژه طالبان و شبکه حقانی تلاش کرده به نفوذ هند در افغانستان توازن ببخشد.