انتقاد دختر بروس‌ لی از «تخریب» شخصیت پدرش به دست تارانتینو

در فیلم روزی روزگاری هالیوود، بروس لی ادعا می‌کند قادر است محمد علی کلی را در مبارزه شکست دهد

بروس لی، استاد هنرهای رزمی چینی و بازیگر سینما - توییتر بروس لی 

شانون دختر بروس لی در ادامه انتقاد از کوئنتین تارانتینو گفت: «دیگر به راستی از مردان سفیدپوست هالیوود» که می‌خواهند به او یاد بدهند پدرش چگونه انسانی بوده است «به تنگ آمده است».

شانون در ستون مهمان روزنامه هالیوود ریپورتر نوشت که تارانتینو «هیچ تصور و درکی ندارد که برای مردی چینی که لهجه (واویلا) هم دارد چقدر سخت بود در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در هالیوود برای خودش کاری دست و پا کند».

او افزود: «از مردان سفیدپوستی که در هالیوود اعتمادبه‌نفس، شور و شوق و مهارت پدرم را با غرور بی‌جا اشتباه می‌گیرند خسته شده‌ام. آن‌ها احساس می‌کنند خط بطلان کشیدن روی او [پدرم] و دستاورد‌هایش ضروری است. از مردان سفیدپوستی در هالیوود خسته شدم که برایشان سخت است که بپذیرند بروس لی به راستی کاردرست بود و حتی بهتر از آن‌ها از کار سر در می‌آورد.»

شانون که هنرپیشه و رزمی‌کار است و دستی هم در کسب‌و‌کار دارد پیشتر هم بابت تصویری که تارانتینو از پدرش در فیلم روزی روزگاری هالیوود ارایه داده بود و میراث او را «مسخره» و «تباه» خوانده بود از وی انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فیلم روزی روزگاری هالیوود، بروس لی (مایک موه) ادعا می‌کند قادر است محمد علی کلی را در مبارزه شکست دهد و شخصیتی به نام کلیف با نقش‌آفرینی براد پیت او را مسخره می‌کند. بروس لی که ناراحت شده است کلیف را به مبارزه فرا می‌خواند. در این مبارزه هم شکست می‌خورد و کلیف او را درون ماشینی پرت می‌کند.

شانون در مطلب جدیدش نوشته است: «ببینید من می‌دانم آقای تارانتینو سعی داشت چه کار کند. به خوبی می‌دانم. می‌خواست بگوید کلیف بوت چنان قلچماق و آدمکش قهاری است که می‌تواند دمار از روزگار بروس لی هم دربیاورد. متوجه هستم. داشت شخصیت‌پردازی می‌کرد. اما به نظر من می‌توانست این کار را خیلی بهتر انجام دهد. نه آنکه در صحنه‌ای ناخوشایند و بیهوده بروس‌ لی را تخریب کند. هالیوود سفید هم با بروس لی چنین رفتاری دارد. بروس لی از دید هالیوود سفید چیزی نیست جز کلیشه‌ای به‌درد نخور.»

او افزود در زمانه‌ای که آمریکایی‌های آسیایی‌تبار کتک می‌خوردند و علیه‌شان شعار می‌دهند به «کشور خودتان برگردید» چون آمریکایی به شمار نمی‌آیند.... چاره‌ای ندارم جز آنکه بگویم در حال حاضر خوشایند نیست آقای تارانتینو همچنان به یکی از اعضای مبتکر و پیشتاز جامعه ما آمریکایی‌های آسیایی‌تبار حمله کند و شخصیت او را بد و نادرست جلوه ‌دهد.

تارانتینو هم پیشتر در دفاع از خود گفته بود: «بروس لی انسان متکبری بود». او به تازگی هم در مورد انتقادش گفت: «می‌توانم درک کنم که برای دخترش خوشایند نباشد. بالاخره این آدم کوفتی پدرش بود. بقیه هم لابد گور پدرشان.»

© The Independent

بیشتر از فیلم