دنیا در پنج سال آینده خطرناک‌تر خواهد شد

خطر حملات سایبری «در مدت ۱۰ سال گذشته شدیدا افزایش داشته است»

حملات سایبری در سراسر جهان رو به افزایش است - Pexels

مشاور امنیت ملی بوریس جانسون گفت در پنج سال آینده «احتمالا» جهان خطرناک‌تر خواهد شد.

سر استیون لاوگروو، مشاور ارشد نخست‌وزیر بریتانیا در امور امنیتی، هنگام حضور مقابل نمایندگان مجلس در روز دوشنبه، ۵ ژوئیه، از خطرات رو به رشد از طرف قدرت‌های خارجی و حملات سایبری سخن گفت.

وقتی توبیاس الوود، نماینده حزب محافظه‌کار از او پرسید آیا جهان در پنج سال آینده به جایی خطرناک‌تر تبدیل خواهد شد، سر استیون پاسخ داد: «بسیاری از اتفاقاتی که در حال حاضر شاهد وقوع آن‌ها هستیم روندی منفی دارند.»

مشاور امنیت ملی افزود: «بنابراین می‌توانم بگویم که احتمالا خطرناک‌تر خواهد شد.»

نظرات او همزمان با اظهارات ایالات متحده است که می‌گوید هکرهای روسی مسئول حمله باج‌افزاری «عظیم» روز جمعه‌اند که صدها تجارت در سراسر آمریکا و گوشه و کنار دنیا را هدف قرار داده است.

مایکل گوو، وزیر کابینه، نیز به نمایندگان گفت خطر حملات سایبری «در مدت ۱۰ سال گذشته شدیدا افزایش داشته است» و وعده داد دولت «زمان و انرژی و تمهیدات بیشتری را به امنیت سایبری اختصاص خواهد داد».

آقای گوو که در کمیته راهبرد امنیت ملی مجلس مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت، اعتراف کرد بریتانیا و متحدانش نسبت به حملات سایبری «از دول متخاصم و سایر بازیگران بد این عرصه، چه سازمان‌های تروریستی و چه گروه‌های هرج‌و‌مرج‌گرا یا گروه‌های دیگر، آسیب‌پذیر»‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوو ادعا کرد بریتانیا همنیک نیز «ظرفیت مستحکمی» برای مقابله با چنین حملاتی ایجاد کرده است و افزود دولت سعی دارد ظرفیت‌های سایبری خود را با تربیت «گروهی» از کارشناسانی ماهر تقویت کند.

وقتی از سر استیون لاوگروو پرسیده شد آیا دولت باید مخارج خود را بر دفاع و امنیت افزایش دهد، او پاسخ داد در مقایسه با بودجه اختصاص‌یافته سال گذشته (۲۰۲۰) تغییرات چشمگیری در عرصه وزارت دفاع نمی‌بیند.

او گفت: «هر بخشی از دولت به دریافت پول بیشتر تمایل دارد اما در نهایت تعیین اولویت‌های ملی بر عهده نخست‌وزیر و دولت است.»

آقای گوو گفت: «ابعادی از امنیت ملی وجود دارد که ذیل بودجه دفاعی ما قرار نمی‌گیرد. در زمینه حملات سایبری اقدام‌هایی است که ما باید در همه زمینه‌ها به کار بندیم، از دانشگاه‌ها گرفته تا شیوه‌ای که کارآموزی‌ها را طراحی می‌کنیم.»

روز دوشنبه جزئیات بیشتری درباره اینکه چگونه مجرمان مرتبط با روسیه بزرگ‌ترین حمله باج‌افزاری جهان را انجام داده‌اند و «کازیا»، شرکت نرم‌افزاری مستقر در میامی، را هدف قرار دادند، منتشر شد.

به گفته محققان امنیت سایبری یکی از اعضای گروه بدنام آراویل دستگاه‌های هزاران قربانی را روز جمعه در دست‌کم ۱۷ کشور دنیا هدف قرار داد که به طور عمده از طریق شرکت‌هایی که فناوری اطلاعات مشتریان متعددی را از راه دور اداره می‌کردند انجام شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پایان هفته گذشته گفت آمریکا اگر مطمئن شود کرملین در این حمله نقش داشته است واکنش نشان خواهد داد.

کمتر از یک ماه پیش جو بایدن به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، فشار آورد که از فراهم آوردن بهشتی امن برای گروه‌ مجرمانه آراویل و سایر مجرمان باج‌گیر دست بردارد. بایدن گفت حملات بی‌وقفه این گروه‌ها تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود.

از دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، پرسیده شد آیا روسیه از این حملات آگاه است یا درباره آن‌ها تحقیق کرده است. او گفت که روسیه هنوز درباره این مورد تحقیقی انجام نداده است اما امکان دارد در همکاری در عرصه امور امنیت سایبری بین ایالات متحده و روسیه، مورد بررسی قرار بگیرد.

© The Independent