تصادفات رانندگی در ایران؛ هشدار بازگشت به آمار سالانه ۲۰ هزار مرگ در سال

بیشترین کشته‌شدگان حوادث رانندگی، مردان متأهل در فاصله سنی ۳۰ تا ۵۰ سال هستند

امسال  ممکن است یکی از سیاه‌ترین سال‌های حوادث رانندگی در دهه گذشته در ایران باشد- ایرنا

در دوماهه نخست سال جاری هرروز به‌طور میانگین ۴۰ نفر در جاده‌های ایران دراثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به گواهی‌های مرگ صادرشده در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد در طی مدت موردنظر، ۲۵۹۶ نفر در حوادث رانندگی در ایران، جان خود را از دست دادند. کشته‌شدگان حوادث رانندگی در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۸۰ نفر بود که در مقایسه با رقم فعلی، ۳۱.۱ درصد رشد داشته است.

پس از یک سال آمار کاهشی سوانح جاده ایران به علت همه‌گیری کرونا، از ابتدای سال جاری با افزایش سفرهای بین‌شهری، این آمار که بخش بزرگی از مرگ‌ومیر دراثر عوامل غیرطبیعی در ایران را تشکیل می‌دهد، افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوت ۹۹۹ نفر در حوادث رانندگی نوروز ۱۴۰۰ و نشان دادن افزایش ۸۴ درصدی فوتی‌ها این گمان را که امسال یکی از سیاه‌ترین سال‌های حوادث رانندگی در ایران خواهد بود بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. در آستانه شروع سفرهای تابستانی، انتشار آمار پزشک قانونی از مرگ‌های مربوط به سوانح دانندگی در دو ماه اول سال، این نگرانی را بیشتر کرده است که با شدت گرفتن عوامل زمینه‌ساز تصادفات، این آمار در تابستان شیب افزایشی تندتری داشته باشد.

بررسی آمارهای منتشرشده پزشک قانونی ایران از نشان می‌دهد بیشترین تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی، مران متأهل در فاصله سنی ۳۰ تا ۵۰ سال هستند. دلیل مرگ بیشتر کشته‌شدگان ضربه به سر گزارش‌شده است و تقریباً نیمی از سانحه دیدگان در صحنه تصادف جان می‌بازند.

در این گزارش‌های تفکیکی آمده است که سرنشینان خودروهای سواری در صورت سانحه دیدن بیشتر در خطر مرگ قرار دارند.

مقامات انتظامی ایران بارها تلاش کرده‌اند که بار مسئولیت تصادفات رانندگی را بر دوش خطای انسانی رانندگان جوان و بی‌تجربه بیندازند اما با نگاهی به آمار پزشک قانونی در ده سال گذشته می‌بینیم که قربانیان حوادث رانندگی مردان میان‌سال و متأهل بوده‌اند و اغلب این تصادفات در نزدیک به ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد.

ضربه سر منجر به مرگ در تصادفات رانندگی بیشتر بر اثر نبستن کمربند ایمنی یا اختلال در آن یا کیسه‌های هوای خودرو ایجاد می‌شود.

خودروی پراید محصول شرکت سایپا از این نظر خودروی امنی نیست. جانشین پلیس راهور ناجا در سال ۱۳۹۷ با اشاره به نقش این خودرو در مرگ‌ومیر راننده‌ها گفته بود: «در حال حاضر متأسفانه بیشترین آمار کشته‌شدگان و مصدومان سوانح جاده‌ای مربوط به حوادث خودرو پراید است و این امر ناشی از ناایمن بودن این خودرو است.»

همچنین وزن پایین این خودرو درون‌شهری، باعث می‌شود که در جاده‌های بین‌شهری به‌سادگی واژگون شود. در سال ۱۳۹۶ نیز پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) پراید و پژو را عامل حدود ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران اعلام کرد.

تولید پراید در ایران از تابستان سال گذشته متوقف شد، اما دست‌کم برای دهه‌ها در جاده ایران خواهد ماند، همان‌طور که پیکان ماند.

 از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از خودرو باعث شده است تعداد خودروهایی که با نقص فنی در جاده‌ها تردد دارند افزایش یابند و این موضوع خود دلیل دیگری برای افزایش تصادفات رانندگی در ایران خواهد شد. در موارد اخیر تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ سرباز معلم‌ها و خبرنگاران، با بررسی اوراق خودروهای سانحه دیده مشخص شد معاینات فنی این خودروها جدی گرفته نشده است. آمار دقیقی از خودروهای معیوبی که هرکدام به‌گونه‌ای توانسته‌اند برگه معاینه فنی دریافت کنند و در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشغول به کار باشند در دست نیست.

با هشدارهای پلیس راه و سازمان پزشک قانونی و آمار حوادث جاده‌ای چند ماه گذشته این‌طور پیداست که نه‌تنها کاهش چندین ساله کشته‌شدگان و مجروحان حوادث رانندگی متوقف‌شده است بلکه با شیب تند صعودی، ممکن است ایران به‌زودی به آمار سالانه ۲۰ هزار کشته در آغاز دهه نود شمسی بازگردد.

بیشتر از جهان