سه مبتلا به بیماری قارچ سیاه در افغانستان شناسایی شدند

افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند

کارشناسان می‌گویند بیماری قارچ سیاه بیماری ناشناخته نیست و از قبل و جود داشت اما به ندرت دیده شده بود - وزارت بهداشت افغانستان -Diego Ramos / AFP

وزارت صحت عامه افغانستان از گسترش بیماری قارچ سیاه در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید تاکنون سه مورد این بیماری در استان‌های سمنگان، بغلان و کابل ثبت شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان، در نشستی از مسئولان امور بهداشتی در مرکز و ولایات خواست تا تدابیر وقایوی (پیشگیرانه‌ای) برای جلوگیری از این بیماری اتخاذ کنند.

اولین واقعه بیماری قارچ سیاه دو روز پیش در کابل شناسایی شد.

صحت عامه کشور برای جلوگیری از گسترش این بیماری اعلام کرده است تا در بیمارستان‌هایی که برای معالجه بیماری کووید‌‌ـ ۱۹ اختصاص داده شده است تجریدگاه ایجاد کند و افراد مبتلا این بیماری را در آنجا بستری کنند.

دستگیر نظری، سخنگوی وزارت بهداشت، در مورد افراد مبتلا به بیماری قارچ سیاه به ایندیپندنت فارسی گفت: «تاکنون سه نفر به بیماری قارچ سیاه مبتلا شده‌اند؛ یکی در بغلان، یکی در سمنگان و یکی هم در کابل. هرسه افرادی بودند که پیش از این به بیماری کووید‌‌ـ ۱۹ مبتلا شده بودند. این افراد زنده‌اند و تحت درمان قرار دارند.»

آقای نظری در مورد علت این بیماری گفت: «کسانی که بیماری‌هایی چون مرض قند و سرطان و مشکلات تنفسی داشته باشند و به ویروس کرونا مبتلا شده باشند ایمنی بدنشان پایین می‌آید و ممکن است دچار این بیماری شوند.»

متخصصان می‌گویند که بیماری کووید‌ـ۱۹ سیستم ایمنی افراد را بسیار پایین می‌آورد و این باعث می‌شود که افراد در معرض تهدید بیماری‌های دیگری چون قارچ سیاه قرار بگیرند. آن‌ها توصیه می‌کنند که افراد پس از بهبودی بیماری ناشی از ویروس کرونا سیمستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند.

وزارت بهداشت افغانستان تائید می کند که تا اکنون ۱۲۴ هزار۷۵۷  تن به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵ هزار و ۱۹۹ نفر جان باخته است. آمار این وزارت نشان میدهد که  تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ بیمار جان باخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای نظر تصریح کرد بیماری قارچ سیاه درمان مشخص ندارد و تنها با قرص‌های ضد میکروب می‌توانند به معالجه بیماران بپردازند و اگر بیماری پیشرفته شود به جراحی متوسل خواهند شد.

بیماری قارچ سیاه پس از شیوع موج دوم کرونا زمانی درهند شایع شد که نوع جدید ویروس کرونا به نام دلتا در این کشور شناسایی شد و هزاران نفر را که تازه از بیماری کووید‌ـ ۱۹ شفا یافته بودند را مورد حمله قرار داد.

کارشناسان می‌گویند بیماری قارچ سیاه یک بیماری ناشناخته نیست و از قبل وجود داشت اما به ندرت افراد به آن مبتلا می‌شدند.

این بیماری از طریق تنفس، خاک و ایمنی پایین بدن به وجود می‌آید.

وزارت بهداشت افغانستان شایع‌ترین علایم این بیماری را تب، سرفه، استفراغ، لکه‌های سیاه روی بینی و دهان و حالت تهوع عنوان کرده است و هشدار داده است که بیشترین مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

قارچ سیاه، بیماری قارچی کشنده‌ای است که به سرعت در بدن منتشر می‌شود و به بینی، چشم‌ها، فک و مغز انسان حمله می‌کند. بیماران نیازمند عمل جراحی فوری هستند در غیر این صورت با نقص عضو یا مرگ مواجه می‌شوند.