مشاهدات جدید کاوشگر امید امارات در مریخ

امید امارات شفق قطبی گسسته در جو شبانه مریخ را ثبت کرد

تصویرسازی بر پایه داده‌های دریافتی از چگونگی شفق قطبی مریخ-Twitter/HopeMarsMission

کاوشگر مریخ کشور امارات متحده عربی اولین تصاویر از پدیده شفق قطبی گسسته را در جو شبانه سیاره سرخ ثبت کرد.

تصاویر گرفته‌شده توسط کاوشگر امید امارات، درخششی شبح‌وار را نشان می‌دهد که به شفق قطبی گسسته معروف است. این تصاویر پنج ماه پس‌ازآن منتشر شد که امارات متحده عربی تبدیل به پنجمین کشوری شد که وارد مدار سیاره سرخ شده است.

هسا المطروشی، سرپرست علمی این مأموریت گفت: «مفاهیمی که ما در رابطه با دانش اتمسفری و مغناطیسی کره مریخ کسب کرده‌ایم بسیار عظیم است و دانسته‌های جدیدی در حمایت از این نظریه که طوفان‌های خورشیدی برای رانش شفق قطبی مریخ ضروری نیستند را فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های دریافتی از سوی گروه تحقیقاتی امید امارات این‌گونه توصیف‌شده است: «مشاهدات جدید و شگفت‌انگیزی از شفق قطبی گسسته به‌صورت نوارهای ماورا بنفش که برای چشم انسان قابل‌مشاهده نیستند، دید بی‌سابقه‌ای در مورد این شفق‌های منحصربه‌فرد مریخ به ما ارائه داد. این شفق هنگامی ایجاد می‌شود که ذرات باردار ناشی از طوفان خورشیدی توسط یک شبکه تکه‌تکه از میدان‌های مغناطیسی که توسط ذخایر عظیم مواد معدنی مغناطیسی در پوسته سیاره مریخ ایجادشده ، به جو نازک مریخ منتقل می‌شوند.»

ساره الامیری، وزیر امور علوم فن‌آوری پیشرفته امارات، در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ درباره آخرین مشاهدات این کاوشگر گفت: «این مشاهدات قلمرو جدیدی را برای این مأموریت بازکرده و امکان نتیجه‌گیری بالقوه را افزایش می‌دهد.»

فناوری فضایی بخش مهمی از برنامه‌های کشورهای حوزه خلیج برای کاهش وابستگی به نفت است. کشور امارات سال گذشته با آغاز اولین مأموریت کشورهای عرب در مریخ، وارد مسابقه فضایی شد. این کشور در سال ۲۰۱۴ آژانس فضایی خود را تأسیس كرد، پنج سال بعد اولین فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و برنامه دارد در سال ۲۰۲۴ سفینه‌ای بدون سرنشین را به ماه بفرستد.

مأموریت مریخ، اولین سفر امارات متحده عربی به اعماق فضا با بودجه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون دلار است درصورتی‌که مأموریت «استقامت» ناسا بالغ بر سه میلیارد دلار هزینه دربر داشته است. امید، در حدود هفت ماه ۳۰۰ میلیون مایل را طی کرد تا به مریخ برسد.

بیشتر از تکنولوژی