شورشیان مرکز تیگرای را از دست نیروهای دولتی درآوردند

جنگ در این منطقه اتیوپی تاکنون به مرگ هزاران نفر و جابه‌جایی بیش از دو میلیون نفر منجر شده است

دو تن از اعضای جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای - EDUARDO SOTERAS / AFP

بعد از هشت ماه درگیری با نیروهای دولتی، نیروهای شورشی در منطقه تیگرای اتیوپی دوباره کنترل مکیل، پایتخت این منطقه، را به دست گرفتند.

وقتی نیروهای شورشی برای اولین بار از زمان بیرون رانده شدنشان به دست نیروهای دولتی در ماه نوامبر،  دوباره در شهر دیده شدند، نشانه‌هایی از شادی ساکنان شهر دیده شد.

دولت اتیوپی آتش‌بسی یک طرفه اعلام کرده است که بلافاصله برقرار خواهد شد.

این اتفاق بعد از انتشار گزارش‌های اخیر که از درگیری میان نیروهای دولت و جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای، حزب حاکم سابق تیگرای، در خارج از پایتخت خبر می‌دادند، رخ داد.

اتفاق اخیر حاکی از تغییری شدید در سرنوشت این درگیری است که تاکنون به مرگ هزاران نفر و  آوارگی بیش از دو میلیون نفر منجر شده و هزاران نفر را به ورطه قحطی انداخته است.

شامگاه دوشنبه ۲۸ ژوئن، گتاچو ردا، سخنگوی جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای، در تماس با تلفنی ماهواره‌ای به رویترز گفت: «مکیل، پایتخت تیگرای به کنترل ما درآمده است.»

دولت اتیوپی اعلام کرده که بعد از درخواست دولت موقت منطقه در تیگرای، آتش‌بس اعلام کرده است؛ دولتی که مقام‌های آدیس آبابا بعد از خروج نیروهای جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای منصوب کردند.

دولت فدرال با صدور بیانیه‌ای در ساعات پایانی روز دوشنبه خبر داد: «اعلام آتش‌بس یک‌ طرفه از امروز ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ شروع شده است و تا پایان فصل زراعت باقی می‌ماند.» فصل اصلی کشاورزی در اتیوپی از ماه مه تا سپتامبر ادامه دارد.

لیا کاسا، سخنگوی دیگری از جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای، در بیانیه‌ای صوتی که در شامگاه دوشنبه در صفحه فیس‌بوک «تیگرای مدیا هاوس» وابسته به این حزب منتشر شد، گفت: «تا زمانی که تمام دشمنان ما تیگرای را ترک نکنند، به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفته است که با آبی احمد صحبت کرده و «امیدوار» است «خصومت‌ها به نحوی موثر» پایان یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوترش در بیانیه‌ای اظهار داشت: «خیلی مهم است که از شهروندان عادی محافظت شود، کمک‌های بشردوستانه به مردمی که در منطقه به آن احتیاج دارند برسد و راه حلی سیاسی برای این مشکل یافت شود.»

احتمالا شورای امنیت سازمان ملل به درخواست ایالات متحده، ایرلند و بریتانیا در هفته جاری درباره تیگرای جلسه خواهد داشت.

شاهدانی از این شهر به رویترز گفته‌اند بعد از آنکه شورشیان مجسمه یادبود شهدا را محاصره کردند، برخی از شهروندان به خیابان‌ها ریختند تا جشن بگیرند و آتش‌بازی آسمان را روشن کرد. برخی از افرادی که در خیابان جمع شده بودند، فریاد می‌زدند: «آبی دزد است» و برخی دیگر هم ترانه‌هایی در گرامیداشت جبهه آزادی‌بخش مردم تیگرای می‌خواندند و پرچم قرمز و زرد رنگ منطقه را به اهتزاز درمی‌آوردند.

پیش‌تر و در روز دوشنبه، شهروندان گزارش دادند که بعد از بار زدن تجهیزات و وسایل در خودروها، خروج سربازان دولت را از مواضعی که در مکیل پاسداری می‌کردند، شاهد بوده‌اند.

روز دوشنبه، واحد کودکان سازمان ملل نیروهای دولت اتیوپی را متهم کرد که تجهیزات ماهواره‌ای دفتر یونیسف در مکیل را تخریب کرده‌اند. هنریتا فور، دبیر اجرایی یونیسف، با صدور بیانیه‌ای گفت: «این اقدام امتیازها و مصونیت سازمان ملل و قوانین بشردوستانه بین‌المللی در ارتباط با تجهیزات کمک‌های بشردوستانه را نقض می‌کند.»

دولت اتیوپی به درخواست برای اظهارنظر درباره این اتهام پاسخ نداده است.

یونیسف هفته گذشته اخطار داد بدون رسیدن کمک‌های بیشتر به مردم تیگرای، حداقل ۳۳ هزار کودک که به شدت سوءتغذیه دارند، «با خطر قریب‌الوقوع مرگ» مواجه خواهند بود.

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان