حمایت تشکل‌های کارگری جهان از اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران

تا روز سه‌شنبه کارگران ۷۲ شرکت پیمانکاری در دست‌کم هشت استان ایران، به این اعتصاب سراسری پیوسته‌اند

همزمان با ادامه و گسترش روزافزون اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران، ده‌ها تشکل کارگری عضو «شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه» از اعتصاب «کمپین ۱۴۰۰» حمایت کردند.

«شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه»، روز دوشنبه، هفتم تیرماه، با انتشار اطلاعیه‌ای درمورد «اعتصاب گسترده در صنعت نفت ایران»، اعلام کرد که اعضای این شبکه از کارگران شرکت‌کننده در اعتصاب و همچنین از «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» که هماهنگ‌کننده این اعتصاب است، پشتیبانی می‌کنند.   

در این اطلاعیه با اشاره به آغاز اعتصاب از ۲۹ خردادماه، آمده است که تاکنون کارگران ۷۰ شرکت پیمانکاری به آن پیوسته‌اند.   

بیش از یک‌‌صد سندیکا،‌ اتحادیه، ‌فدراسیون و کنفدراسیون کارگری ملی و محلی از کشورهای مختلف جهان، ازجمله بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اندونزی، الجزایر، ونزوئلا، برزیل، کانادا، هائیتی، ترکیه، پاکستان و… در «شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه» عضویت دارند.  

فدراسیون اتحادیه‌های صنفی نفت و پتروشیمی عراق نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت ایران حمایت کرد. این فدراسیون در بیانیه خود، از دولت ایران خواسته است که «جنبش اتحادیه‌ای را در همه بخش‌ها به رسمیت بشناسد» و همچنین خواستار «همبستگی کارگران در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی» در حمایت از این اعتصاب شده است.

پیش از این نیز اتحادیه عمومی کارگران صنعت نفت و گاز عراق،سندیکاهای کارگری کشور سوئد، فدراسیون جهانی پتروشیمی و فدراسیون بین‌المللی کارگری اینداستریال، حمایت خود از اعتصاب‌ سراسری کارگران صنعت نفت را اعلام کرده بودند.

کانون صنفی معلمان تهران، کانون مدافعان حقوق بشر ایران و بیش از یک‌صد نفر از کارگران و فعالان کارگری سنندج نیز از تشکل‌های ایرانی بودند که روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌‌هایی، به مجموعه گسترده شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین تشکل‌های کارگری و سیاسی ایرانی پیوستند که پشتیبانی خود از این اعتصاب سراسری را اعلام کرده‌اند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعتراض‌های کارگری با اعتصاب کارگران پیمانی شرکت فراب در نیروگاه بیدخون عسلویه در تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ و ترک محل کارشان به‌دلیل اعتراض به پایین بودن دستمزدها و شرایط کاری آغاز شد. یک روز بعد، «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» در بیانیه‌ای، اعتصاب در نیروگاه بیدخون عسلویه را بخشی از «اعتصاب سراسری» کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها اعلام کرد که تا زمان رسیدن کارگران به مطالبات خود ادامه خواهد داشت.

افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری، تغییر نوبت مرخصی‌ها (ده روز مرخصی در ازای بیست روز کار) و ایمن شدن محیط کار ازجمله مطالبات اصلی کارگران در اعتصاب‌ سراسری «کمپین ۱۴۰۰» است.

بنابر گزارش‌ها کارگران پالایشگاه گاز پارسیان لامرد و همچنین کارگران کارگاه نصب نیرو شعبه اندیمشک روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه به اعتصاب سراسری پیوستند. کامیون‌داران پالایشگاه نفت اصفهان، کارگران پتروشیمی لردگان و همچنین حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت گاما جاسک نیز به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند.

براساس فهرستی که کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» منتشر کرده است، تا روز سه‌شنبه کارگران ۷۲ شرکت پیمانکاری در دست‌کم هشت استان ایران، به این اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

کارکنان «رسمی» صنعت نفت نیز اعلام کرده‌اند که از روز چهارشنبه، نهم تیرماه، اعتراض و اعتصاب خود را آغاز می‌کنند.