تهران کمترین و خراسان جنوبی بیشترین نرخ مشارکت در انتخابات را داشتند

نرخ مشارکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال‌های ۹۶ و ۸۸ کاهش چشمگیری داشت

استان خراسان جنوبی با ۷۴.۳۸ درصد، بیشترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را از آن خود کرد - Mohsen Esmaeilzadeh / AFP

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، با اعلام جزئیات نرخ مشارکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: «استان خراسان جنوبی و تهران به ترتیب با ۷۴.۳۸ و ۳۴.۳۹ درصد بیشترین و کمترین درصد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را از آن خود کرده‌اند، در حالی که در مجموع در کل کشور میزان مشارکت در انتخابات ۴۸.۸ درصد بوده است.» انتخابات سال ۱۴۰۰ از سوی بخش زیادی از مردم و گروه‌های سیاسی در داخل و خارج کشور تحریم شده بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در حالی مدعی «حضور باشکوه» در انتخابات ۱۴۰۰ شده است که میزان مشارکت در مجموعه کل کشور ۴۸.۸ درصد بوده است که در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد و در مقایسه با سال ۸۸ حدود ۳۷ درصد کاهش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین از بین ۳۱ استان کشور، تنها هشت استان مشارکت بالای ۶۰ درصد داشتند و کمتر از ۵۰ درصد مردم در استان‌های قزوین، خوزستان، مرکزی، فارس، لرستان، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اصفهان در انتخابات سال ۱۴۰۰ رای دادند و این در حالی است که در انتخابات سال ۹۶ که منجر به پیروزی حسن روحانی شد، مشارکت بیش از ۷۳ درصد بود. در این دوره استان یزد با ۹۳.۴۰ درصد بیشترین نرخ مشارکت را به خود اختصاص داد و استان کردستان با ۵۸.۷۲ کمترین سهم مشارکت را داشت.

در دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری در استان تهران نیز ۶۶.۲۰ درصد از افراد واجد شرایط رای دادند و میزان مشارکت در ۳۰ استان کشور بالای ۶۰ درصد بود.

بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ به ثبت رسید که حدود ۸۵ درصد از افراد واجد شرایط پای صندوق‌های رای رفتند و جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را به‌ عنوان پیروز انتخابات معرفی کرد.