یک روز با دارا خسروشاهی در بخش تحویل غذای اوبر

مدیرعامل ایرانی‌تبار اوبر می‌گوید، رانندگان به سختی بیش از حداقل دستمزد را به دست می‌آورند

دارا خسرو شاهی، مدیر عامل اوبر روز شنبه ۲۶ ژوئن، چند ساعتی را به تحویل غذا با اوبر پرداخت - عکس از توییتر دارا خسروشاهی 

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر که درآمد سالانه‌اش بیش از ۱۲ میلیون دلار است به طور تصادفی در توییتر فاش کرد رانندگان اوبر ایتس (Uber Eats‎) به سختی می‌توانند در سان‌فرانسیسکو بیش از حداقل دستمزد را به دست بیاورند. او این توییت را پس از تجربه یک روز کاری خود روی اپ، در توییتر منتشر کرد.

خسروشاهی روز شنبه، ۲۶ ژوئن، نوشت: «چند ساعت را به تحویل غذا با اوبر ایتس پرداختم. سان‌‌فرانسیسکو واقعا شهر زیبایی است. کارمندان رستوران‌ها هم هربار خوش‌برخورد بودند. روز شلوغی بود!!»

کاربران توییتر از او خواستند شرح کامل سفرهای خود برای تحویل غذا با این اپ را به اشتراک بگذارد و او گفت در مدت بیش از ۵.۵ ساعت ۱۰۶.۷۱ دلار درآمد داشته است که کمی بیش از ساعتی ۱۹ دلار است. حداقل درآمد در سان‌فرانسیسکو ساعتی ۱۶.۰۷ دلار است.

رانندگان اوبر ایتس که پیمان‌کاران پاره‌‌وقت بودند و وسیله نقلیه، غذا، بیمه بهداشتی و سایر موارد را خود تامین می‌کنند اغلب اوقات کمتر از این میزان هم با خود به خانه خواهند برد که مساوی با نرخی کمتر از حداقل دستمزد است.

اوبر به این اظهار نظر پاسخ سریعی نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر یانگ، راننده‌ای که در لس‌آنجلس برای اوبر ایتس و سایر شرکت‌های مشابه کار می‌کند، پیشتر در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) به نشریه گاردین گفت: «اگر بخواهید فقط با اتکا به دستمزد تحویل غذا پول درآورید چیزی حدود ساعتی ۵ دلار خواهد بود. درآمد یک روز خوب برای من برابر با ۱۰۰ دلار پیش از کسر کردن هزینه‌ها و سوخت برای ۸ ساعت کار است.» او اضافه کرد: «من به دنبال کارهای دیگر هستم. با این دستمزد نمی‌توانم به این کار ادامه دهم.»

پاییز گذشته شرکت‌هایی که از کارمندان مستقل بازار استفاده می‌کنند، شرکت‌هایی مانند اوبر، اینستاکارت و لیفت لایحه ۲۲ را تایید کردند که طرحی در انتخابات ایالت کالیفرنیا بود که کارمندان این شرکت‌ها را از قانونی در این ایالت مستثنی می‌کرد و این شرکت‌ها را مجبور می‌کرد برخی از کارمندان مستقل خود را به عنوان کارمند دسته‌بندی کرده و به آن‌ها مزایای اشتغال بدهند. این شرکت‌ها برای رای آوردن این طرح ۱۰ برابر مخالفان خود خرج کردند و ۲۰۰ میلیون دلار را به کارزار خود برای ترویج لایحه ۲۲ اختصاص دادند که آن را به گران‌ترین طرح مورد رای در تاریخ ایالت کالیفرنیا تبدیل کرد.

این شرکت‌ها در اعطای امتیاز به گروه‌های کارگری بندی را در لایحه گنجاندند که بر اساس آن باید یارانه‌هایی را برای هزینه‌ بیمه بهداشتی خصوصی کارگران خود ارائه دهند اما تحقیقات نشان می‌دهد اغلب رانندگان شامل این طرح نیستند.

جرمی گیج، راننده‌ای مقیم جنوب کالیفرنیا که برای اوبر و لیفت کار می‌کند و سازمان‌دهنده اقدام‌های کارگری است به سایت مارکت‌واچ گفت: «آن‌ها می‌دانند بسیاری از رانندگان‌ همینک نیز از بیمه‌های مدی‌کر و مدی‌کل استفاده می‌کنند که برنامه‌های بیمه ایالتی و فدرال برای افراد کم‌درآمد است.» او ادامه داد: «حتی اگر بیمه بهداشتی با کارفرمای خود داشته باشید نیز از شمول این بند خارج خواهید شد. آن‌ها تمام این موانع را جلو راه گذاشته‌اند.»

این لایحه در واکنش به قانون ای‌بی‌ ۵ در کالیفرنیا طراحی شده است، ایالتی که بسیاری از شرکت‌های متکی به کارمندان مستقل در آن مستقرند و این قانون  شرکت‌ها را ملزم می‌‌کند کارمندان مستقل خود را در ردیف کارمندان استخدامی طبقه‌بندی کنند. اوبر و سایر شرکت‌ها از پیروی از این قانون سر باز زده و تهدید کردند فعالیات خود را در جنوب کالیفرنیا متوقف می‌کنند.

توییت آقای خسروشاهی همچنین اقتصاد عجیب شرکت‌هایی مانند اوبر را نشان می‌دهد. به‌رغم درآمد بسیار بالا و ارزش حدودا ۱۰۰ میلیارد دلاری این شرکت در بازار بورس، اوبر هرگز سود نکرده است و همواره با اتکا به تامین سرمایه از طرف سرمایه‌گذاران خطرپذیر بخش خصوصی نفوذ و سیطره خود را حفظ کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان