نظارت شدید چین بر تیک‌تاک و نگرانی‌ها از افشای داده‌های خصوصی

گفته می‌شود تصمیم‌گیری‌ها بر عهده بخش چینی شرکت تیک‌تاک است و داده‌های کاربران در چین ذخیره می‌شود

احتمال دارد دولت چین در راستای نظارت آشکار بر فضای دیجیتال، اطلاعات خصوصی کاربران آمریکایی‌ تیک‌تاک را جمع‌آوری کند‌ـ Manjunath Kiran / AFP

کارکنان سابق تیک‌تاک می‌گویند شرکت بایت‌دنس، شرکت مادر چینی این برنامک ویدیویی بسیار محبوب، نظارت شدیدی بر آن دارد که نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران را در پی داشته است و بیم آن می‌رود که دولت چین در راستای نظارت آشکارش بر فضای دیجیتال، برای جمع‌آوری اطلاعات خصوصی آمریکایی‌ها، بر این برنامک اعمال‌ نفوذ ‌کند.

کارکنان سابق این برنامک در گزارش جدیدی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته‌اند که تصمیم‌گیری‌ها و جلسه‌های مهم معمولا در اختیار بخش چینی شرکت است و داده‌های کاربران نیز در این کشور ذخیره می‌شود و از آن‌جا که بر اساس قانون امنیت ملی چین، شرکت‌های چینی باید «از نهادهای امنیتی حمایت کنند و در یاری و همکاری با این نهادها بکوشند»، نگران‌هایی در مورد حریم خصوصی برانگیخته است.

برایان کانینگهام، مدیر اجرایی «موسسه تحقیقات و سیاست‌گذاری امنیت سایبری» دانشگاه ارواین کالیفرنیا، در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر مقام‌های چینی یا شرکت مادر این برنامک داده‌ها را از آن‌ها بخواهند، کاربران هنگام ثبت‌نام به آنان مجوز قانونی داده‌اند که این اطلاعات را در اختیارشان بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافقنامه‌ کاربران تیک‌تاک به اطلاع مشتریان می‌رساند که داده‌ها ممکن است در اختیار «یکی از شرکت‌های مادر یا اقماری یا سایر شرکت‌های وابسته به گروه همکارانمان» قرار گیرد. این شرکت از اقدام‌های خود در عرصه حریم خصوصی دفاع کرده است.

سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر دسترسی به داده‌هایمان نظارت شدیدی داریم و تایید دسترسی منوط به گذراندن فرایندی دشوار است که زیر نظر تیم مدیریتی مستقر در ایالات متحده قرار دارد و با فناوری‌هایی نظیر رمزگذاری و نظارت امنیتی انجام می‌شود تا از داده‌های حساس کاربران محافظت شود.»

این برنامک از سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان در دسترس بوده است اما در همین مدت کم، در ایالات متحده آمریکا ۹۲ میلیون کاربر جذب کرد که بسیاری از آن‌ها نوجوان و جوان‌اند. تیک‌تاک حالا دومین برنامه محبوب نوجوانان آمریکایی پس از اسنپ‌چت است.

این اولین بار نیست که این شرکت زیر ذره‌بین قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌های قبلی شبکه سی‌ان‌بی‌سی، گاردین و سایر رسانه‌ها، تیک‌تاک در ویدیوهای مربوط به موضوع‌های جنجالی دولت چین از قبیل واقعه میدان تیان‌آن‌من، استقلال تبت و اردوگاه‌های کار اجباری مسلمانان اویغور دست می‌برد که البته بعد، اعلام کرد به دستکاری‌ این موضوع‌ها پایان داده است.

دولت ترامپ نیز تیک‌تاک را هدف قرار داد و مایک پمپئو، وزیر سابق امور خارجه، این شرکت را به «افشای مستقیم داده‌ها به حزب کمونیست چین» متهم کرد. کاخ سفید کوشید تیک‌تاک را با یک شرکت آمریکایی ادغام کند اما دولت بایدن این اقدام را لغو کرد.

مقام‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا نیز دسترسی به داده‌های کاربران شرکت‌های فناوری را خواستار شده‌اند و بارها درخواست کرده‌اند که «در پشتی» برنامک‌ها و خدمات سایبری محبوب به رویشان باز شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی