روحانی: قیمت واکسن جای دعوا و نزاع نیست، مبنای ما ریالی است نه ارزی

پیش‌تر سخنگوی سازمان غذا و دارو منتقدان را «پفیوز» خوانده بود

حسن روحانی در جلسه شنبه، پنجم تیرماه، ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد اختلاف قیمت زیاد واکسن ایرانی با واکسن وارداتی اظهار داشت:« وزارت بهداشت با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، ساخت واکسن کرونا را محاسبه قیمت می‌کند. این موضوع جای دعوا و نزاع نیست، البته هنوز قیمت دقیقی بیان نشده و مبنای ما ریالی است نه ارزی، این هم دوگانگی بیخود است که در جامعه شروع شده است.»

او ضمن تمجید از علی خامنه‌ای که گفته می‌شود واکسن ایرانی کوبرکت تزریق کرده، گفت: «پلتفرم برکت با پلتفرم پاستور متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه رسیدند و هر دو مجوز تزریق دارند. پلتفرم‌های دیگری همانند اسپونتیک داخلی داریم که ممکن هفته‌های آینده وارد بازار شود. چند نوع واکسن دیگر مانند فخرا و رازی هم ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌های آینده وارد بازار شود.»

وی همچنین با اشاره به اینکه ایران تا به حال ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کوواکس و ۱۰ میلیون دز نیز از کشور دیگری خریداری کرده، افزود: «اگر ۶۰ میلیون نفر در کشور بخواهند واکسینه شوند نیاز به ۱۲۰ میلیون دز واکسن داریم و اگر دز سومی هم در ماه‌های آینده مورد نیاز باشد به ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره روحانی به نزاع شکل گرفته، واکنش‌هایی است که نسبت به توییت کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو خطاب به منتقدان عملکرد ضعیف وزارت بهداشت بیان کرده است.

کیانوش جهان‌پور در توییتی منتقدان واکسیناسیون را «پفیوز» نامید. موضوعی که با واکنش گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. اگرچه او در توییت‌های بعدی گفت که منظورش «مافیای واردات واکسن» است، اما کار به جایی رسید که برخی منتقدان حتی لزوم شکایت از او را مطرح کردند.

او در حساب توییتر خود نوشت: « آسترازنکا مورد تأیید WHO است؛ چرا نمی‌آورید؟ آسترازنکا مرجوعی برخی کشورها است؛ چرا می‌آورید؟ مجوز بدهید آسترازنکا بیاوریم برای کارگران، ۲۵۰ هزار تومان هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترازنکا سه دلار! است و واکسن ایرانی هشت دلار؟ مرحوم شریعتی به‌خطا جای دگری در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

این نخستین بار نیست که سخنگوی سازمان غذا و دارو به شکل توهین‌آمیز یا حق به جانب با منتقدان و سؤال‌کنندگان درباره واکسن سخن می‌گوید. فروردین‌ماه امسال وقتی ابهام‌ها درباره واکسن‌های ایرانی به دلیل نداشتن مهر تأیید سازمان بهداشت جهانی افزایش یافت، یکی از کاربران توییتر نوشت: «والله ما هیچ مشکلی نداریم؛ فقط بدهید یک سازمان جهانی معتبر تأییدش کند»، اما کیانوش جهان‌پور در پاسخ به او نوشت: «شما نزن! اجباری نیست».

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستردی با تأکید بر اینکه سخنگوی سازمان غذا و دارو «در مظان اتهام است و باید پاسخگو باشد»، گفت: «قطعاً اگر چنین رفتاری در هر کشوری صورت می‌گرفت، این شخص را برکنار و محاکمه می‌کردند اما متأسفانه در ایران می‌بینیم که هیچ‌گونه برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد.»

او در ادامه با همکاری تعدادی از خبرنگاران، متن شکایت‌نامه علیه جهان‌پور را تنظیم کرد و از دیگران نیز خواست تا در صورت تمایل آن را امضا کنند.