ساختمانی ۱۲ طبقه در میامی فرو ریخت

گفته می‌شود این ساختمان ده‌ها سال در حال نشست بوده است

به گفته محققان، ساختمان ۱۲ طبقه «چمپلین تاورز ساوت» (Champlain Towers South) در ناحیه میامی دِید که بامداد پنجشنبه فرو ریخت، ده‌ها سال با سرعتی نگران‌کننده در حال نشست بوده است.

بخشی از این ساختمان که در سال ۱۹۸۱ در محله سرف ساید شهر ساحلی میامی ساخته شد، به تلی از سنگ و خاک تبدیل شده است. به گفته مسئولان، در این حادثه دست‌کم یک تن کشته و حدود ۱۰۰ نفر مفقود شده‌اند. چند مصدوم نیز از زیر آوار بیرون کشیده شدند. 

بنا بر گزارشی که شیمون ودووینسکی، استاد دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، این ساختمان از دهه ۱۹۹۰ با سرعت دو میلی‌متر در سال در حال نشست کردن بوده است.

به دنبال انتشار خبر فرو ریختن ساختمان، آقای ودووینسکی در گفت‌وگو با برنامه «یواس‌ای تودی» (USA Today) گفت: «امروز صبح به خبر نگاه کردم و گفتم خدای من! ما رد آن را گرفته بودیم.» 

آقای ودووینسکی گفت که تحقیق او بر نواحی در حال نشست شهر متمرکز و برای شناسایی مناطقی بود که ممکن است به پیامدهای ناشی از بالا آمدن سطح دریا و سیل در نواحی ساحلی دچار شوند. او گفت که نشست زمین عموما روی ساختمان‌ها تاثیر می‌گذارد.

آقای ودووینسکی افزود: «ما نوعی حرکت غیرعادی در (ساختار) این ساختمان را شاهد بودیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، حاوی اطلاعاتی از سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ بود و نشان می‌داد که بخش اعظم نشست زمین در نواحی از نظر ارتفاع پست‌تر میامی مثل بخش غربی آن صورت گرفته است اما در آن به این نکته هم اشاره شده که میزان نشست در مجموعه «چمپلین» غیرعادی است. 

الیانا سالزهاور، کمیسر ناحیه سرف ساید، گفت: «این خواست خدا نبود. یک فاجعه طبیعی نبود. ساختمان‌ها به‌سادگی فرو نمی‌ریزند.»

او به تلویزیون دبلیو‌پی‌ال‌جی میامی گفت که بر اساس قانون تمدید جواز (ساختمان‌های) ۴۰ ساله این ناحیه، ساختار بنای مذکور در حال گذراندن اقدام‌های ترمیمی لازم برای تمدید جواز بوده است. او افزود که به نظر می‌رسید روند تمدید جواز که شامل بازرسی ساختارهای برق و پی ساختمان بود، بدون بروز مشکلی خاص پیش می‌رفته است.  

خانم سالزهاور گفت: «می‌خواهم علت (این واقعه) را بدانم. تنها سوال واقعا همین است... و اینکه آیا ممکن است دوباره تکرار شود؟ آیا ساختمان دیگری هم در شهر ما در معرض خطر است؟»

هنوز علت ریزش این ساختمان ۴۰ ساله روشن نیست. ماموران آتش‌نشانی تمام طول شب کوشیدند بازماندگان حادثه را از زیر آواری که گفته می‌شود ۱۰ متر ارتفاع دارد، پیدا کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌ نقل از فردی رامیرز، رییس پلیس میامی دِید، می‌گوید: «وضعیت بسیار دشواری است و با ادامه کار دشوارتر هم می‌شود.»

ماموران آتش نشانی می‌گویند در حالی که با دستگاه‌های ردیاب در حال جست‌و‌جوی بازماندگان حادثه در میان آوار بودند، از زیر صدای کوبیدن به گوششان خورده است.

در نخستین ساعت آغاز عملیات نجات، دست‌کم ۳۵ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند. ۱۱ نفر آن‌ها مجروح بودند و چهارنفرشان برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان