بازداشت دختران عاشق فوتبال

شش دختر آزادی در زندان قرچک ورامین

هواداران تیم پرسپولیس ایران، مسابقه نهایی جام آسیا میان پرسپولیس  و تیم کاشیما، ورزشگاه آزادی، تهران 10 نوامبر 2018

ATTA KENARE / AFP

صفحه رسمی توییتر وب‌سایت «بیدارزنی» نوشت: «روز دوشنبه، تعدادی از «دختران آزادی» توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند. زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی، از جمله بازداشت شدگانی هستند که جرم آن‌ها تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران تعریف شده است».

در خبر دستگیری دختران آمده است که همگی آن‌ها به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند. این دختران در اردیبهشت ماه با تغییر چهره خود و پوشیدن لباس مردانه در جشن قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حاضر شده بودند.

 فروغ علایی، یکی از بازداشت شدگان، پیشتر برای مجموعه عکس‌هایش موفق به دریافت جایزه معتبر عکاسی ورلد پرس شده بود.

موضوع ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها مدتی‌ست که به بحثی حیاتی برای فدراسیون فوتبال و البته دیگر ارگان‌های مرتبط تبدیل شده است. پیش‌تر رییس فدراسیون جهانی فوتبال در سفر به تهران و دیدار با حسن روحانی، بحث ورود زنان به ورزشگاه را با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مطرح کرد و شنیده‌ها حکایت از آن داشت که رییس جمهور ایران قول داده تا این تبعیض علیه زنان برطرف شود.

چندی پیش داریوش مصطفوی رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران در برنامه تلویزیونی «مناظره» که از شبکه یک پخش می‌شد خبر از عزم جدی فدراسیون جهانی فوتبال و هم‌چنین کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مقابله با عدم اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال داد. به گفته وی مسئولین فدراسیون جهانی فوتبال تمامی بهانه‌ها و توجیهات مقامات فوتبال ایران را شناخته‌اند و تصمیم‌گیران ورزش و فوتبال ایران چاره‌ای جز تن دادن به حضور زنان در ورزشگاه‌ها ندارند. به گفته داریوش مصطفوی مهلت قانونی فیفا به ایران فقط تا ۹ شهریور است و اگر تا این تاریخ تغییری در قوانین ورود به ورزشگاه‌های فوتبال ایجاده نشود، جریمه‌های سنگینی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

بسیاری براین عقیده بودند که تاخیر در شروع مسابقات لیگ فوتبال ایران نیز به این دلیل بوده‌ است که فدراسیون مجبور به برگزاری مسابقات داخلی با حضور زنان در ورزشگاه‌هاست. موضوعی که البته توسط رییس فدراسیون فوتبال ایران تکذیب شد. بنا به ادعای مقامات فدراسیون ایران قوانین مربوط به ورود زنان به ورزشگاه تنها درباره بازی‌های ملی لحاظ می‌شود و الزامی به رعایت کردن این قوانین در بازی‌های داخلی نیست. به گفته مقامات فدراسیون فوتبال ایران زنان ایرانی می‌توانند در بازی‌های تیم ملی ایران به ورزشگاه بروند که البته تنها می‌توانند در جایگاه‌های تعیین شده برای زنان به تماشای بازی بنشینند.

هفته گذشته لعیا جنیدی معاونت حقوقی رئیس جمهور گفته بود که دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها است و این مسئله هیچ منع قانونی ندارد. پیش‌تر نیز حسن روحانی به برطرف شدن موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرده بود و با ذکر این نکته که فضای ورزشگاه‌ها نباید مانع ورود زنان شود، موافقت ضمنی خود با حضور زنان در استادیوم‌ها را اعلام کرده بود.

 در سال‌های گذشته و در جریان مسابقات ملی، فقط زنان غیرایرانی اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند. موضوعی که خشم بسیاری از فعالان حقوق زنان و هم‌چنین طرفداران فوتبال را در پی داشت.

هرچند که بحث ورود به ورزشگاه‌های فوتبال امسال بیشتر از هروقت دیگری در کانون توجه بود اما سابقه تلاش و سعی پیوسته زنان فوتبال‌دوست ایرانی برای ورود به استادیوم‌های ورزشی، بحثی قدیمی‌ست. 

کمپین «دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه» با شعار « حق زن، نیمی از آزادی» ( کمپین روسری سفیدها) جز اولین تلاش های منجسم زنان برای ورود به ورزشگاه ها بود. زنان روسری سفید برای اولین و آخرین بار تنها در بازی ایران و بحرین سال ۸۴ وارد بزرگترین استادیوم ورزشی ایران شدند. فیلم آفساید جعفر پناهی با مضمون ممانعت از ورود زنان به استادیوم فوتبال در جریان همین بازی فیلمبردای شده است. فیلمی که هیچ‌گاه در ایران اجازه نمایش پیدا نکرد.