فرانک دو بوئر حرف‌های زن‌ستیزانه خود را پس گرفت

مربی آتلانتا یوناتید گفته بود انتظار زنان برای دریافت حقوق برابر با مردان، «مضحک» است

Paul ELLIS / AFP

مربی آتلانتا یونایتد، فرانک دو بوئر، در مصاحبه‌ای درباره انتخاب واژگان خود – مخصوصا به‌کاربردن یک واژه- در هنگام اظهارنظر در مورد برابری جنسیتی در فوتبال ابراز تأسف کرده و تأکید کرد که او هوادار پروپاقرص فوتبال زنان است.

دو بوئر به خاطر سخنانش در مصاحبه مفصلی که توسط گاردین منتشر شد، با واکنش تند روبرو شد. او در این مصاحبه گفت «مسخره» است که بازیکنان زن انتظار دارند در جام جهانی به همان اندازه مردان حقوق دریافت کنند.

سرمربی یونایتد قبل از بازی بیانیه‌ای صادر کرد و گفت نمی‌خواهد موجب حواس‌پرتی تیمش شود. پس از پیروزی ۳ بر ۲ آتلانتا در مقابل باشگاه قدرتمند مکزیکی «کلوب آمریکا» که مهمترین پیروزی سال اول مربیگری دی بوئر در تیم قهرمانان جام ام.ال.اس است، از او در مورد این اظهارنظر سؤال شد.

دی بوئر اعتراف کرد که در انتخاب واژگان دقت نکرده است.

او گفت «به ویژه به کاربردن واژه «مضحک» نامناسب بود. این واژه ، واژه تندی است. اما اگر به کل صحبت‌هایم دقت کنید متوجه خواهید شد که همیشه حامی و مروج فوتبال زنان بوده‌ام».

دو بوئر، ستاره سابق هلندی، که مدت‌ کوتاهی مربی اینترمیلان و کریستال پالاس بوده است، توسط آتلانتا یونایتد استخدام شد تا جایگزین مربی محبوب، تاتا مارتینو، شود. تیم او پس از یک شروع ضعیف، در «ایسترن کنفرانس» به مقام دوم صعود کرد و دو هفته دیگر در فینال «جام اوپن ایالات متحده» برای به دست آوردن یک قهرمانی دیگر بازی خواهد کرد.

اما دی بوئر بخاطر برخی اظهارنظرهای نامناسب، از جمله «لوس» نامیدن هواداران آتلانتا یونایتد، در دوران ضعف این تیم، با انتقادات شدیدی روبرو شده است. او به خاطر این گاف عذرخواهی کرد و گفت که این واژه در زبان مادری‌اش معنای متفاوتی دارد.

دو بوئر در مدت حضور در آژاکس گفته بود که از فشارها برای اضافه کردن تیم بانوان حمایت می‌کند. هلندی‌ها به فینال جام جهانی زنان امسال راه یافتند و با شکست از آمریکا جایگاه دوم را به خود اختصاص دادند.

دو بوئر درباره فوتبال زنان گفت: «من همیشه حامی و مروج فوتبال بانوان بوده‌ام. فکر می کنم اگر شایستگی لازم را دارند، باید آن را به دست بیاورند. اگر می‌خواهند بیشتر از مردان حقوق بگیرند، باید موفق‌تر از آنها عمل کنند. راه دست یافتن به آن همین است. اما باز فکر می‌کنم به کاربردن کلمه «مضحک» اندکی نابجا بود».

وی افزود: «من همیشه نه تنها از فوتبال زنان بلکه از ورزش‌های جوانان نیز حمایت می‌کنم. از نظر ذهنی و جسمی بسیار مفید است. همچنین، ورزش‌های تیمی فوق‌العاده‌اند. امیدوارم تعداد زیادی از خانم‌ها ورزش کنند، به‌ویژه فوتبال، زیرا من عاشق این ورزشم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش