کنکور به تعویق نمی‌افتد و از سال ۱۴۰۲ دو بار در سال برگزار می‌شود

اصرار به برگزاری کنکور در موعد مقرر در حالی است که نگرانی‌ها از گسترش موج پنجم کرونا افزایش یافته است

سود سالانه هشت هزار میلیارد تومانی از مافیای کنکور امپراتوری قدرتمندی ساخته است که در تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه آموزش نقش دارد - عکس از ویکی‌گرام

با وجود افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا، شیوع موج پنجم در برخی استان‌ها، کندی روند واکسیناسیون در کشور و خطر قرار گرفتن در محیط‌های سربسته و تجمع‌ها برای افراد، وزارت علوم و سازمان سنجش در نظر ندارند کنکور سال ۱۴۰۰ را به تعویق بیندازند. از سوی دیگر با وجود اینکه سال‌ها است از برگزاری کنکور و قدرت مافیای آموزش در کشور انتقاد می‌شود، نه تنها هیچ تصمیمی برای حذف کنکور گرفته نشده بلکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که از سال ۱۴۰۲، دو بار در سال کنکور برگزار می‌شود. 

تیرماه فرا رسیده است و بار دیگر داوطلبان آزمون‌های سراسری باید خود را برای یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌شان آماده کنند اما کنکور ۱۴۰۰ همچون کنکور سال ۱۳۹۹ با دیگر سال‌ها متفاوت است. شیوع ویروس کرونا وضعیت جامعه را دستخوش تغییر کرده است و متخصصان درباره قرار گرفتن افراد در محیط‌های سربسته و شرکت در تجمع‌ها هشدار می‌دهند. آزمون‌های سراسری به دلیل اینکه افراد زیادی در ساعات طولانی در مکانی سربسته قرار می‌گیرند، خطرناک‌اند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند.

از طرف دیگر، شرکت در آزمون با ماسک بر صورت آن‌هم به مدت چهار ساعت، هم تمرکز داوطلبان را به هم می‌ریزد و هم کارایی آنان را کاهش می‌دهد اما وزارت علوم و سازمان سنجش همچون سال گذشته برای تعویق کنکور هیچ تصمیمی ندارند. این خبر را منصور غلامی، وزیر علوم، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده و گفته است: «به هیچ عنوان به تعویق کنکور فکر نمی‌کنیم.»

اصرار وزارت علوم و سازمان سنجش به برگزاری آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در موعد مقرر در حالی است که نگرانی‌ها از شیوع موج پنجم کرونا در کشور افزایش یافته و بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور در حال گسترش و احتمال انتقال ویروس کرونا در تجمع‌ها و محیط‌های سربسته بسیار است، اما وزیر علوم با اشاره به تجربه سال گذشته، برگزاری کنکور در سال ۱۳۹۹ با وجود شرایط اوج ویروس کرونا را نقطه قوت دانسته است.

پیش‌تر، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز از برگزاری کنکور سال گذشته به‌ عنوان تجربه‌ای موفق یاد کرده بود که موارد بهداشتی در آن رعایت شد اما عکس‌ها و گزارش‌هایی که از روز‌های برگزاری کنکور و پس از آن منتشر شد، با آنچه مسئولان اعلام کردند متفاوت بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض به برگزاری کنکور سراسری و دیگر آزمون‌ها در سال گذشته از هفته‌ها قبل از برگزاری آغاز شد و داوطلبان بعد از اینکه تلاش‌هایشان برای تعویق کنکور نتیجه‌بخش نبود، در شبکه‌های اجتماعی به کارزار «جانم مهم است» پیوستند و افکارعمومی را از مخاطرات قرار گرفتن داوطلبان در محیط سربسته آزمون به مدت چهار ساعت آگاه کردند. به‌ خصوص اینکه در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور حوزه امتحانی وجود نداشت و تعداد زیادی از داوطلبان ناگزیر بودند برای شرکت در آزمون به مراکز استان‌ها سفر کنند و این خود به شیوع بیشتر بیماری دامن می‌زد.

سال گذشته و پس از اعتراض داوطلبان به برگزاری کنکور، منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا داوطلبان جوان کنکور را متهم کرد که همه‌جا می‌روند و فقط با رفتن به حوزه امتحانی مشکل دارند. او گفت: «افرادی که می‌گویند چطور روی صندلی‌ها بنشینیم و کنکور بدهیم، همان‌هایی‌اند که ۱۰ ساعت در بازار و پاساژها می‌چرخند، خوش‌نشینی می‌کنند و دورهم جمع می‌شوند اما برای دو ساعت کنکور اعتراض دارند.»

معترضان به برگزاری کنکور در تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز با راه انداختن کارزاری، از مسئولان خواسته‌اند کنکور سراسری را به تعویق بیندازند اما پاسخ وزارت علوم و سازمان سنجش به آن‌ها منفی بود.

داوطلبان کنکور که ماه‌ها است در قرنطینه‌های خودخواسته درس خوانده‌اند و تمام آینده خود را در قبولی آزمون سراسری می‌دانند، می‌گویند که برگزاری آزمون سراسری در فصل گرما و تراکم جمعیت داوطلبان در محیط‌های بسته به مدت چهار ساعت موجب شیوع ویروس کرونا می‌شود.

سال‌ها است که در دولت‌ها و مجلس‌های مختلف ایران درباره حذف کنکور سراسری صحبت می‌شود اما مافیای قدرتمند کنکور و آموزش که از این طریق سود سرشار و میلیاردی به جیب می‌زنند، از حذف کنکور ممانعت می‌کند. از سوی دیگر تعویق کنکور سراسری برای موسسه‌های خصوصی آموزش عالی و دانشگاه آزاد ضررهای مالی بسیار به همراه دارد و آن‌ها با اعمال نفوذ و قدرت جلوی تعویق کنکور را می‌گیرند.

وزارت علوم، سازمان سنجش و ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی مدعی‌اند که کنکور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود که بیش از سه میلیون داوطلب در آزمون‌های سراسری شرکت دارند و قرار گرفتن آن‌ها در محیط سربسته حوزه‌های امتحانی می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

سود سالانه هشت هزار میلیارد تومانی از مافیای کنکور امپراتور قدرتمندی ساخته است که در تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه آموزش نقش دارد. مافیایی که از حمایت برخی نمایندگان مجلس تا افرادی در سطوح بالای مدیریتی در وزارتخانه‌ها برخوردارند، نه تنها مانع از حذف کنکور می‌شود که اینک تصمیم‌گیری‌ها را به سمتی هدایت کرده‌اند که اعلام می‌شود تا سال ۱۴۰۲، کنکور سراسری دو بار در سال  برگزار شود.

این خبر را نیز ایسنا به نقل از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است. سعیدرضا عاملی، تصمیم‌های جلسه ۸۴۲ شورای انقلاب فرهنگی را «مهم‌ترین تصمیم‌های ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور» دانسته است. به گفته او، از سال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی دانش‌آموز ۶۰ درصد در پذیرش آنان تاثیر دارد و ۴۰ درصد باقیمانده نیز از طریق نتیجه آزمون ارزیابی می‌شود.

اما این همه ماجرا نیست؛ چون مبنایی برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموز در ۱۲ سال تحصیلی وجود ندارد و داوطلبان باید در دو کنکور شرکت کنند؛ یکی مربوط به دروس تخصصی که در قالب همان کنکور سراسری برگزار می‌شود و یکی هم کنکور دوم که به دروس عمومی می‌پردازد. عاملی مدعی شده است که با برگزاری دو کنکور در سال، فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته ‌می‌شود.