سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ویروس دلتا «سریع‌تر و کشنده‌تر» است

ویروس دلتا در ۹۲ کشور جهان گسترش یافته است

سازمان بهداشت جهانی پیشتر نیز ویروس دلتا را به دلیل قدرت سرایت، کشنده‌تر بودن و مقاومت در برابر واکسن‌ها نگران‌کننده دانسته بود - HAZEM BADER / AFP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نوع جهش‌یافته ویروس کرونا به نام «دلتا» بیشترین قدرت سرایت را دارد. به گفته مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی، دلتا می‌تواند از دیگر انواع ویروس کرونا کشنده‌تر باشد چون آسیب‌پذیرترین افراد را انتخاب می‌کند.

پس از شروع واکسیناسیون علیه کرونا در حالی که امیدها برای پایان همه‌گیری افزایش یافته بود انواع جهش‌یافته‌ای مشاهده شدند که قدرت سرایت بیشتری داشتند. در ابتدا انواع جهش‌یافته بسته به اینکه در کدام منطقه جغرافیایی برای نخستین بار مشاهده شده باشند با نام کشورها شناخته می‌شدند اما سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت نام کشورها را از انواع جهش‌یافته حذف کند.

مایک برایان، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس دلتا در مناطقی که واکسیناسیون به‌ کندی انجام می‌شود بیشتر است، گفت: «در میان انواع جهش‌یافته "ویروس دلتا" که پیش از این با نام "ویروس هندی" شناخته می‌شد، بیشترین قدرت سرایت را دارد و چون افراد آسیب‌پذیرتر زودتر به آن مبتلا می‌شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند، کشنده‌تر نیز است.»

برایان با تاکید بر اینکه ویروس دلتا به سرعت در حال گسترش در جهان است، از رهبران جهان خواست با اهدای واکسن از افراد آسیب‌پذیر حمایت کنند. او با اشاره به گفته‌های پیشین تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: «اینکه ما نمی‌توانیم از افراد آسیب‌پذیر و کارکنان درمانی مراقبت کنیم، یک شکست فاجعه‌بار اخلاقی در جهان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی پیشتر نیز ویروس دلتا را به دلیل قدرت سرایت، کشنده‌تر بودن و مقاومت در برابر واکسن‌ها نگران‌کننده دانسته بود.

مطالعات نشان داده که قدرت سرایت نوع آلفا که پیش از این شیوع پیدا کرده بود نسبت به سویه اصلی کرونا که در سال ۲۰۱۹ از چین شروع شد، ۶۰ درصد بیشتر است و حالا دانشمندان می‌گویند نوع دلتا با قدرت سرایت به مراتب بیشتر از آلفا در حال گسترش است.

به گزارش سی‌ان‌‌بی‌‌سی ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه اعلام کرد که ویروس دلتا در حال حاضر در ۹۲ کشور جهان گسترش یافته است. در خبری دیگر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرد هم‌اکنون ۲۰ درصد موارد ابتلای جدید را ویروس دلتا تشکیل می‌دهد و در حال تبدیل شدن به نوع غالب است.

همچنین در انگلستان نیز گزارش شده که ویروس دلتا از ویروس آلفا که سال گذشته (۲۰۲۰) از همین کشور شروع شد، پیشی گرفته و در حال تبدیل شدن به سویه غالب است. به‌ طوری‌ که بیش از ۶۰ درصد مبتلایان جدید به نوع دلتا دچار شد‌ه‌اند.

به گفته مسئولان سازمان بهداشت جهانی، نوع دلتا علائم شدیدتری نیز دارد اما برای اعلام نظر قطعی درباره علائم متفاوت‌تر این نوع جدید باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

رایان و ون کرخوف روز دوشنبه بر اهمیت واکسیناسیون جهانی به خصوص در کشورهای فقیر تاکید کردند. رایان گفت افراد آسیب‌پذیر اگر واکسن دریافت نکنند در معرض خطر باقی می‌مانند و ون کرخوف از کمبود واکسن در کشورهای فقیر انتقاد کرد.

سازمان جهانی بهداشت از کشورهای جهان خواسته است که برای پایان دادن به همه‌گیری به کشورهای فقیر واکسن اهدا کنند.