«نفتکش‌‌هایی که نفت ایران را به چین قاچاق می‌کنند دوبرابر شده‌اند»

به گزارش دیلی‌میل، درآمد این تجارت غیرقانونی هزینه برنامه مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی را تامین می‌کند

چین طی شش ماه گذشته با نقض تحریم‌های آمریکا، معاملات مخفیانه خرید نفت ایران بر روی دریا را افزایش داده است- HANDOUT / Indonesia Coast Guard / AFP

به گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل، جمهوری اسلامی ایران تعداد نفتکش‌‌های مورد استفاده خود برای قاچاق نفت به چین را در طول یک سال گذشته تقریبا دوبرابر کرده است و از طریق آن‌ها با دور زدن تحریم‌های آمریکا، هزینه برنامه مخفی هسته‌ای خود را تامین می‌کند.

براساس گزارشی که روز یکشنبه، ۳۰ خردادماه، در نسخه آخر هفته دیلی‌میل منتشر شد، جمهوری اسلامی در طول یک سال گذشته، ناوگان کشتی‌هایی را که از پرچم کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، تقریبا دوبرابر کرده و به ۱۲۳ نفتکش رسانده و از طریق آن‌ها روزانه تا یک‌میلیون بشکه نفت ایران را به چین قاچاق می‌کنند.

این ناوگان کشتی‌ها از مجموعه تکنیک‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها و حمل‌ونقل محموله‌های غیرقانونی خود در آب‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. براساس این گزارش، یکی از این تکنیک‌ها، ثبت کردن کشتی در کشورهای کوچکی است که توانایی نظارت بر نفتکش‌های حامل پرچم خود را ندارند؛ روشی دیگر که برای شناسایی نشدن این نفتکش‌ها در مناطق ممنوعه به‌کار گرفته می‌شود، دستکاری سامانه موقعیت‌یابی (جی‌پی‌اس) کشتی است، به گونه‌ای که مکان آن جای دیگری به نظر می‌رسد؛ این نفتکش‌ها همچنین از «جابجایی پرچم» و تغییر آن به پرچم‌های دیگر نیز برای مخفی کردن هویت خود استفاده  می‌کنند. 

در گزارش دیلی‌میل، به نقل از سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، آمده است که کشور چین طی شش ماه گذشته با نقض تحریم‌های آمریکا، معاملات مخفیانه خرید نفت ایران بر روی دریا را افزایش داده است و از این طریق به تامین هزینه‌ فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غیرانتفاعی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به مدیریت مایک والاس، از سفرای پپیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، برای نظارت بر این معاملات غیرقانونی نفت از تصاویر ماهواره‌ای و ردیابی شبانه‌روزی استفاده کرده است. به گزارش این سازمان، چین تا ماه آوریل روزانه به‌طور متوسط ۷۰۰هزار بشکه نفت غیرقانونی از ایران خریده است. چین در این مدت با بیشترین میزان خرید روزانه یک‌میلیون بشکه، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بوده است. به گزارش دیلی‌میل، دیگر کشورهایی که درحال حاضر از ایران نفت می‌خرند، عبارت‌اند از سوریه و امارات متحده عربی. 

براساس این گزارش، کل ناوگان نفتکش‌های مورد استفاده ایران می‌تواند حدود یک‌صد میلیون بشکه نفت خام یا سوخت تولید ایران و حدود دوازده میلیون بشکه گاز مایع، به ارزش حدود ۵.۵میلیارد دلار را جابه‌جا کند. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد نفتکش‌هایی حامل ۱۸میلیون بشکه نفت ایران در دریای جنوبی چین باشند. 

سر ایور رابرتز، مشاور ارشد «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و رئیس پیشین دفتر ضدنروریسم وزارت خارجه بریتانیا، به دیلی‌میل گفته است که تنها اگر یک‌ششم از این نفتکش‌ها بتوانند با مخفی‌کردن خود را از ردیابی‌ها، محموله‌شان را تحویل بدهند، ایران قادر خواهد بود روزانه ۲.۴میلیون بشکه نفت بفروشد، یعنی ۳۰۰هزار بشکه بیش از آنچه روزانه پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ صادر می‌کرد. به گفته او، حجم نفت قاچاقی که چین از ایران خریداری می‌کند، بسیار زیاد است و ارز مورد نیاز برای ذخایر ارزی، گسترش برنامه هسته‌ای و پیگیری برنامه‌های حمایت از تروریسم در خارج کشور را در اختیار رژیم حاکم در تهران می‌گذارد.

بیشتر از اقتصاد