عربستان سعودی از انهدام ۱۷ پهپاد مسلح حوثی‌ها در یک روز خبر داد

سخنگوی حوثی‌ها مدعی شد یک فروند پهپاد ارسالی به‌سمت شهر خمیس مشیط به هدف اصابت کرده است

سامانه دفاع هوایی پاتریوت در عربستان سعودی- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

عربستان سعودی اعلام کرد پدافند هوایی آن کشور ۱۷ پهپاد مسلح انتحاری را که شبه‌نظامیان حوثی روز شنبه به‌سوی آن کشور ارسال کرده بودند، رهگیری و منهدم کرده است.

 تلویزیون دولتی عربستان سعودی در ساعت‌های پایانی روز شنبه،  ۲۹ خردادماه، از قول نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که با رهگیری و انهدام شش فروند پهپاد دیگر حوثی‌ها، تعداد پهپادهای مسلح منهدم‌شده حوثی‌ها در این روز، به ۱۷ فروند رسید. 

صبح روز شنبه، یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، در حساب تويیتر خود از ارسال یک فروند پهپاد «قاصف  کی‌۲» به‌سمت پایگاه هوایی ملک خالد در شهر خمیس مشیط خبر داده و مدعی اصابت آن به هدف شده بود.

پس از آن، ائتلاف نظامی اعلام کرده بود که این پهپاد و دو پهپاد دیگر فرستاده‌شده به‌سمت خمیس مشیط و همچنین هشت پهپاد ارسال‌شده به جنوب عربستان سعودی، ازجمله یک پهپاد که به‌سمت شهر نجران می‌رفت، را رهگیری و منهدم کرده است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران چندین ماه است که بر تعداد حمله‌های پهپادی خود به شهرهای عربستان سعودی افزوده‌اند؛ هرچند بنابر اعلام نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، بیشتر این حمله‌ها رهگیری و پهپادهای مسلح ارسالی منهدم شده است. 

حوثی‌ها پس از گرفتن شهر صنعا، پایتخت یمن، شش سال است که در یمن با دولت قانونی آن کشور و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند. در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای برقراری روند صلح میان طرف‌های درگیر در یمن، شدت گرفته است. تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا، و مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، سفرهای متعدی به کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی و ایران داشته‌اند و هیئتی به نمایندگی از پادشاهی عمان نیز در سفری به صنعا با حوثی‌ها درمورد روند صلح گفت‌وگو کرده است، اما هنوز این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است. 

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ۱۰ روز پیش، اعلام کرد که با هدف آماده‌کردن زمینه سیاسی برای حل‌‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در یمن، حملات هوایی خود به صنعا و دیگر شهرها را متوقف کرده است.