اردوغان: به بایدن گفتم موضع ما در مورد سامانه روسی اس-۴۰۰ تغییر نمی‌کند

روابط آمریکا و ترکیه چند سالی است که به دلیل مسائل گوناگونی تیره شده است

اردوغان و بایدن روز دوشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل به‌ صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کردند- Olivier Matthys / POOL / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید در دیدار اخیر خود با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش به او گفته است رویکرد آنکارا در برابر سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه تغییر نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، اردوغان روز پنجشنبه در بازگشت از جمهوری آذربایجان به خبرنگاران در آنکارا گفت، به بایدن «گفتم آن‌ها نباید انتظار داشته باشند ترکیه گام متفاوتی در مورد موضوع‌های اف-۳۵ و اس-۴۰۰ بردارد.»

اردوغان و بایدن روز دوشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل به‌ صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کردند. روابط آمریکا و ترکیه چند سالی است که به دلیل اختلاف سر برخی مسائل تیره شده است.

خرید سامانه پیشرفته موشکی روسی اس-۴۰۰ توسط ترکیه، که یکی از اعضای ناتو است، از دلایل عمده اختلاف ترکیه با آمریکا و دیگر اعضای این اتحادیه نظامی غربی است که اعضای ناتو را وادار به واکنش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنار گذاشتن ترکیه از پروژه تولید جنگنده‌های فوق پیشرفته آمریکایی اف-۳۵، از اقدام‌هایی است که در واکنش به اصرار آنکارا در خرید سامانه اس-۴۰۰ انجام شده است.

علاوه بر ایالات متحده، ترکیه، بریتانیا، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ نیز در ساخت قطعات مختلف این هواپیمای نظامی مشارکت داشتند و ترکیه اواخر آوریل رسما از ادامه همکاری کنار گذاشته شد.

با این حال، واشینگتن و آنکارا در تلاش‌اند اختلاف‌های خود را حل‌‌‌وفصل کرده و بر حوزه‌های مشترک همکاری تمرکز کنند؛ از جمله در افغانستان و سوریه.

اردوغان امروز (پنجشنبه ۱۷ ژوئن) به خبرنگاران گفت تماس‌های دو کشور ادامه خواهد یافت و در دور بعدی گفت‌وگوها، وزیران خارجه، دفاع و همچنین مدیران صنایع نظامی آمریکا و ترکیه برای حل‌وفصل اختلاف‌ها دیدار خواهند کرد.