طالبان می‌خواهند روسیه توافقنامه صلح را ضمانت کند

احتمال نهایی شدن توافقنامه صلح آمریکا و طالبان تا چند روز آینده وجود دارد

Nikolay KORZHOV / AFPTV / AFP

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان، گفته است که نمایندگان گروه طالبان از روسیه خواسته‌اند توافق­نامه نهایی صلحی را که با ایالات متحد آمریکا امضا می‌کنند، ضمانت کند.

آقای کابلوف می‌گوید درباره این توافق­نامه صلح، که احتمالاً در  چند روز آینده میان آمریکا و طالبان به امضا می­‌رسد، با دولت روسیه نیز صحبت شده است و نمایندگان طالبان برای آمریکا شرط گذاشته‌اند که دولت­‌های روسیه و چین آن را ضمانت کنند.           

به گفته کابلوف، متن توافق­نامه صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان هنوز نهایی نشده است، اما دولت روسیه امیدوار است که آمریکا نتایج نهایی این مذاکرات را به اطلاع روسیه برساند. او همچنین تأکید کرد که آمریکا نیز برای طالبان شرط گذاشته است که پس از امضای این توافق­نامه در صورتی نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند که که این گروه مذاکرات رسمی و مستقیم با دولت افغانستان را آغاز و آتش‌بس سراسری اعلان کند.

در همین حال، شماری از رسانه‌های بین المللی در روزهای گذشته به برخی از موضوعات توافق شده اشاره کرده‌اند. گفته‌ می‌شود تعویق انتخابات ریاست جمهوری تا مدت نامعلوم، خروج نیروهای آمریکایی پس از دو سال، آزادی 10 هزار زندانی طالبان و آغاز نشست بین­ الافغانی در اسلو نروژ یک هفته پس از امضای توافق­نامه مواردی اند که هر دو طرف روی آن‌ها به توافق رسیده‌اند. 

ذبیح­ الله احمدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، می‌گوید: «باید توافق­نامه نهایی صلح را کشورهایی که در سیاست‌های جهانی نقش دارند، ضمانت و پشتیبانی کنند تا در آینده هیچ­گونه مشکلی پیش نیاید».

صبور شمس، دانشجوی دانشکده علوم سیاسی، معتقد است که آمریکا و طالبان باید متن نهایی توافق­نامه صلح را به اطلاع شهروندان افغانستان برسانند. به نظر او، اگر شهروندان افغانستان از متن اصلی توافق­نامه آگاهی نداشته باشند یا پس از امضا آن را بپذیرند، «شکی نیست که بار دیگر افغانستان به میدان جنگ مبدل خواهد شد».

احتمال دارد که توافق­نامۀ نهایی صلح میان آمریکا و طالبان در 17 اوت در شهر اسلو، پایتخت نروژ، به امضا برسد و نمایندگان کشورهای روسیه، ایران، پاکستان، چین، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی بر روند امضای آن نظارت کنند.

گفته می­‌شود متن توافق­نامه برای رهبران حکومت وحدت ملی نیز فرستاده شده است، اما آنان از دریافت توافق­نامه و مفاد آن ابراز بی­‌ اطلاعی می­‌کنند.

بیشتر از