پایان زودتر از انتظار دیدار بایدن و پوتین در ژنو

در این دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او نیز حضور داشتند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار کردند. بنا به اعلام کاخ سفید، دیدار آن دو سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این دیدار در دو بخش و یک استراحت کوتاه در میان آن دو بخش انجام شد و بر خلاف انتظار که گفته می‌شد چهار تا پنج ساعت به طول خواهد انجامید، در نهایت کمتر از سه ساعت طول کشید.

سران آمریکا و روسیه، پس از یک استراحت ۴۰ دقیقه‌ای، دور دوم مذاکرات را آغاز کردند که تنها ۶۵ دقیقه طول کشید. در این دیدارها آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، همتای روس او، نیز حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین دیدار جو بایدن در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده با ولادیمیر پوتین است که در بخشی از سفر او به اروپا انجام می‌شود. بایدن برای شرکت در نشست سران گروه هفت و نشست سران ناتو به اروپا رفته است.

او پیش‌تر دیدار امروز خود با پوتین را گفت‌وگوی بین «دو قدرت بزرگ» توصیف کرده بود و گفته بود«همیشه بهتر است که رودررو ملاقات کرد.» پوتین هم پیش از آغاز دیدار ابراز امیدواری کرده بود که گفت‌وگوها «پربار» باشد.

دو رئیس جمهوری نشست خبری مشترک نخواهند داشت و طبق برنامه‌های اعلام شده، قرار است پس از آن دیدار در دو نشست خبری جداگانه در برابر خبرنگاران حاضر شوند و به پرسش‌های آن‌ها در این زمینه پاسخ دهند.

روابط واشنگتن و مسکو در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسایل دوجانبه و بین‌المللی، مانند حملات سایبری منتسب به مسکو، دخالت در انتخابات آمریکا، و نقش روسیه در بحران اوکراین، به سردی گراییده است.

هنوز از محتوای مذاکرات خبری منتشر نشده است، اما انتظار می‌رفت علاوه بر موارد فوق، درباره حقوق بشر در روسیه، وضعیت الکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین، و نیز توافق هسته‌ای ایران یا برجام نیز گفت‌وگو شود.