گزارش جدید افشا کرد: حضور گسترده حزب‌الله لبنان در فرانسه

فرانسه جزو کشورهایی است که بخش سیاسی حزب‌الله را تروریستی نمی‌داند

۷۰ درصد بودجه حزب‌الله از ایران می‌آید اما قسمتی از آن هم از طریق انجمن‌های مذهبی و فعالیت‌های جنایی در فرانسه تامین می‌شود - AFP

هفته‌نامه «لو پوآن» فرانسه در گزارشی مفصل به عملیات گروه حزب‌الله لبنان در فرانسه پرداخته است. این گروه حمایت وسیع مالی و نظامی حکومت ایران را با خود دارد و  بسیاری کشورهای جهان آن را گروهی تروریستی می‌دانند.

راحل بینهاس، روزنامه‌نگار تحقیقی، در مقاله‌ای با عنوان «حزب‌الله شبکه خود را در فرانسه می‌گستراند» به این موضوع که دولت فرانسه دستور استرداد مازن الاتات به آمریکا را صادر کرده، پرداخته است؛ شهروندی لبنانی که واشنگتن می‌گوید از ماموران حزب‌الله است.

خانم بینهاس به این موضوع که استرداد الاتات می‌تواند «عواقبی جدی برای این فرد داشته باشد»،‌اشاره کرده است. در این گزارش می‌خوانیم که دادگاهی در نیویورک خواهان استرداد این شهروند لبنان به اتهام دسیسه مجرمانه برای کمک به حزب‌الله است.

دولت آمریکا همچون کانادا، بریتانیا، آلمان، اتریش، هلند، اسرائیل و بسیاری کشورهای دیگر در اروپا و آمریکای لاتین کل حزب‌الله را (اعم از شاخه سیاسی و نظامی) سازمانی تروریستی می‌دانند. اما فرانسه و اتحادیه اروپا هنوز چنین موضعی ندارند و بین بخش‌های سیاسی و نظامی آن تفاوت قائلند و فقط دومی را تروریستی می‌دانند.

آقای الاتات سال ۲۰۱۶ در فرانسه دستگیر شد. دستگیری او بخشی از عملیات کاساندرا، پروژه‌ای بین‌المللی به رهبری اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا با هدف برخورد با شبکه‌های پولشویی و حمل مواد مخدر حزب‌الله لبنان بود. برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند دولت وقت باراک اوباما برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق برجام، جلوی پیشبرد این عملیات را گرفته بود.

حزب‌الله لبنان هر سال از راه قاچاق مواد مخدر با استفاده از شبکه‌های خود در اروپا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین میلیون‌ها دلار درامد کسب می‌کند. در گزارش لو پوآن، از گسترش فعالیت‌های حزب‌الله در اروپا و «به خصوص فرانسه» می‌خوانیم که در سال‌های اخیر «افزایشی نگران‌کننده» داشته‌اند.

قوه قضائیه فرانسه الاتات را در سال ۲۰۱۸ به زندان محکوم کرد اما او مدتی پیش آزاد شده است. دیگر عضو حزب‌الله لبنان که به او اشاره شده، محمد نورالدین است که به هفت سال زندان محکوم شده بود اما به گزارش لو پوآن اکنون قرار است به آمریکا مسترد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای الاتات منکر رابطه با حزب‌الله است و به این مجله فرانسوی گفته است که برای نورالدین کار دفتری می‌کرده و به این علت گاهی تلفن‌های او را پاسخ می‌داده است تا رابطه‌ خارج از ازدواجی که نورالدین با معشوقه خود داشت از چشم همسرش پنهان بماند. وکیل آقای نورالدین هم ارتباط موکلش با حزب‌الله را منکر شده است.

بادون توونو، قاضی تحقیقی پروژه کاساندرا در فرانسه، می‌گوید: «من نمی‌توانم بگویم ارتباط مستقیمی بین تروریسم و حزب‌الله هست اما نمی‌توانم هم بگویم که نیست.»

اینکه مقام‌های فرانسه برای برخورد با شبکه حزب‌الله در این کشور دقیقا چه می‌کنند معلوم نیست. روزنامه فیگاروی پاریس در سپتامبر ۲۰۲۰ از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به دلیل دیدار او با یکی از نمایندگان حزب‌الله در مجلس لبنان انتقاد کرد. آقای ماکرون سعی کرد در بحران سیاسی لبنان نقش میانجی را ایفا کند و به نظر می‌رسد این موضوع از جمله دلایلی باشد که کل حزب‌الله را گروهی تروریستی اعلام نکرده است.

در گزارش هفته‌نامه فرانسوی از پژوهش‌های نویسنده‌ای به نام کوئنتین ماگ می‌خوانیم که به تازگی کتابی درباره شبکه‌های جهانی پولشویی نوشته است. او می‌گوید: «گروه‌هایی مثل حزب‌الله ما را دشمن می‌دانند و تضعیفمان می‌کنند؛ به کودکانمان مواد مخدر می‌فروشند و پولمان را به جیب می‌زنند.» در این گزارش به این مسئله اشاره شده است که برخی حملات تروریستی مشخصا با درامدهای حاصل از تجارت مواد مخدر تامین مالی شده‌اند؛ مثل حمله سازمان تروریستی القاعده به مادرید در سال ۲۰۰۴.

گروهی از رخنه‌گران به نام «اسپایدرز» سال گذشته اعلام کردند که حساب‌هایی بانکی در فرانسه یافته‌اند که با تشکیلات مالی موسم به «قرض‌الحسنه» حزب‌الله مرتبطند. در گزارش لو پوآن درباره ارتباط این حساب‌ها با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مستقر در فرانسه هم می‌خوانیم. سازمان «قرض‌الحسنه» به دلیل نقش خود در تامین مالی فعالیت‌های تروریستی، تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

خانم بینهاس در گزارش خود توضیح می‌دهد که فرانسه به دلیل روابط سنتی‌اش با لبنان و حضور گسترده جامعه شیعیان آن (که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند) در فرانسه، از مهم‌ترین کشورهای هدف حزب‌الله برای نیروگیری و فعالیت است.

یکی از سه نیروی حزب‌الله که در انفجار اتوبوس گردشگران اسرائيلی در بورگاسِ بلغارستان در سال ۲۰۱۲ نقش داشت، حسن الحسینی، شهروند دوتابعیتی فرانسه و لبنان بود. در آن حمله پنج شهروند اسرائیلی و راننده آن‌ها که مسلمانی بلغارستانی بود کشته و ۳۲ شهروند اسرائیلی هم زخمی شدند.

از جمله چهره‌هایی که در گزارش مجله فرانسوی از آنان نقل قول شده، سرهنگ دوم ذخیره، ساریت زهاوی، از ارتش اسرائیل است که متخصص حزب‌الله و بنیانگذار مرکز آموزشی و پژوهشی «آلما» است که در مورد وضعیت امنیتی مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان تحقیق می‌کند.

خانم زهاوی گفته است که امروز، ۷۰ درصد بودجه حزب‌الله از ایران می‌آید اما قسمتی از آن هم از طریق انجمن‌های مذهبی و فعالیت‌های جنایی در فرانسه تامین می‌شود که اثبات  ارتباط‌شان با این گروه معمولا بسیار دشوار است. او تاکید کرد که با توجه به بحران‌های مالی در ایران، حدود ۱۰ سال است که حزب‌الله می‌کوشد منابع مالی مستقل خود را بیشتر کند.

این چهره اسرائیلی ضمن انتقاد از مقام‌های فرانسوی گفت که آن‌ها خطر این گروه لبنانی را جدی نگرفته‌اند. خانم زهاوی اظهار داشت: «حزب‌الله مثل حماس فقط مسئله اسرائیل نیست و این مسئله برخورد خشونت‌بار دو ایدئولوژی است.» او گفت که اسرائیل «مدافع ارزش‌های غرب مثل انقلاب فرانسه» است در حالی که حزب‌الله «به ارزش‌های افراطی اسلام شیعی باور دارد».