آمادگی امنیتی در اورشلیم: راهپیمایی راستگراهای اسرائیلی و تهدید حماس

راهپیمایی «روز پرچم» اولین دردسر دولت جدید به رهبری نفتالی بنت توصیف شده است

اورشلیم در هفته های اخیر شاهد ناآرامی بوده است -  AHMAD GHARABLI / AFP

به دنبال فراخوان گروه‌های راستگرای افراطی اسرائیلی برای برگزاری راهپیمایی در اورشلیم و همچنین تهدیدهای جدید گروه فلسطینی حماس علیه اسرائیل، هشدار امنیتی در اورشلیم به بالاترین سطح افزایش یافت.

راهپیمایی «روز پرچم» قرار است عصر سه‌شنبه برگزار شود و همه طرف‌ها بر لزوم پرهیز از خشونت و هرگونه مشکل احتمالی تاکید کرده‌اند؛ مسئله‌ای که از آن به عنوان نخستین دردسر دولت جدید به رهبری نفتالی بنت یاد می‌شود.

تاریخ برگزاری این راهپیمایی به دلایل امنیتی تاکنون دو بار تغییر کرده است. ابتدا قرار بود این راهپیمایی دهم ماه مه برگزار شود که با حملات راکتی حماس از نوار غزه به شهر اورشلیم، که به جنگی ۱۱ روزه انجامید، لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن که اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ کنترل شرق اورشلیم را از اردن گرفت، همه ساله راهپیمایی روز پرچم به مناسبت «یکپارچگی» این شهر برگزار می‌شود اما فلسطینی‌ها آن را تحریک‌آمیز می‌دانند.

اورشلیم، که مسلمانان آن را بیت‌المقدس می‌نامند، برای پیروان هر سه دین ابراهیمی یهودی، مسیحی و اسلام، شهری مقدس است و فلسطینی‌ها بخش شرقی آن را به عنوان پایتخت کشور مستقل خود در آینده انتخاب کرده‌اند.

عبداللطیف القانوع، سخنگوی گروه حماس، راهپیمایی راستگرایان افراطی اسرائیلی را به «مواد منفجره‌ای» تشبیه کرده است که باعث به‌وجود آمدن یک کارزار جدید برای محافظت از اورشلیم و مسجد الاقصی خواهد شد.

تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، از همه طرف‌های درگیر خواسته است تا «مسئولانه» عمل کنند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که به دور جدیدی از رویارویی منجر شود، بپرهیزند.