خانه احمد شاملو ستاد انتخابات ابراهیم رئیسی شد

شاملو شعر «آیدا در آینه» را در خانه آجرنمای خیابان ویلا سروده بود

قدمت خانه سه‌ طبقه‌ احمد شاملو در خیابان ویلا به دهه ۳۰ بازمی‌گردد - عکس از fararu

تصویری در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که نشان می‌دهد خانه احمد شاملو در خیابان ویلا (نجات‌الهی) به ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی تبدیل شده است. آیدا سرکیسیان، همسر احمد شاملو، در سال ۹۸ گفته بود: «این خانه پس از انقلاب، تحت مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و سپس مالکیت آن به دانشگاه صنعتی اصفهان منتقل شد و هم‌اکنون مالک این بنا شرکت توسعه‌ منابع آب و نیروی ایران است.» با این حال مشخص نیست که مالک فعلی خانه احمد شاملو کدام فرد یا نهاد است و چرا آن را در اختیار ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی قرار داده است.

قدمت خانه سه‌ طبقه‌ احمد شاملو در خیابان ویلا به دهه ۳۰ بازمی‌گردد، خانه‌ای که برای مدتی احمد شاملو در آن زندگی‌ کرده و حالا روی دیوارهای آجری آن بنرهای تبلیغاتی از ابراهیم رئیسی به نمایش در آمده است.

به گزارش فرارو مشخص نیست که مالکیت فعلی این خانه در اختیار چه فرد یا نهادی است که تبدیل به ستاد انتخاباتی شده است.

موضوع تخریب خانه احمد شاملو در سال ۹۸ برای مدتی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این خانه از دو جنبه اهمیت بسیار داشت؛ اینکه خانه احمد شاملو بود و باید به عنوان میراث ادبی و ملی حفظ می‌شد و دوم به این دلیل که یکی از معدود خانه‌های قدیمی خیابان ویلا در تهران است که باعث شده بافت تاریخی این منطقه همچنان حفظ شود و از آنجا که نمونه‌ای از سبک معماری ایران در دوره پهلوی دوم است، اهمیت تاریخی و فرهنگی نیز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تخریب خانه احمد شاملو نخستین بار در بهار سال ۹۸ خبرساز شد، وقتی‌ که صدای پتک از داخل خانه به گوش می‌رسید و پنجره‌ها از جا کنده شدند. مردادماه همان سال بود که همسایه‌ها به ایسنا خبر دادند خانه احمد شاملو به زودی گودبرداری می‌شود اما تلاش دوستداران ادبیات و میراث فرهنگی باعث شد با وجود اینکه مجوز گودبرداری ملک صادر شده بود، از تخریب آن جلوگیری شود. اگرچه همان موقع نیز خانه به‌یادگارمانده از احمد شاملو به مرکز انباشت زباله‌ها با در و پنجره‌هایی از جا کنده شده تبدیل شده بود. خانه‌ای که به گفته آیدا سرکیسیان، احمد شاملو با مادر و خواهرش در آن زندگی می‌کرد و شعر معروف «آیدا در آینه» را نیز همان‌جا سروده و روی دیوار این خانه نیز شعر را نوشته است.

مهدی معمارزاده، کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران در واکنش به تخریب خانه احمد شاملو به شهروند گفته بود: «جدا از اینکه شاملو در این خانه زندگی می‌کرده، معماری این ساختمان ارزشمند است و اجازه تخریب آن را نخواهیم داد.»

در نهایت تلاش‌ها کارساز شد و خانه به‌یادگارمانده از شاعر آزادی‌خواه ایران از تخریب نجات یافت اما حالا روی دیوارهای آن بنرهای تبلیغاتی یکی از کاندیداها به نمایش در آمده و به ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی تبدیل شده، در حالی‌ که اطلاعات کافی درباره مالک فعلی این بنا وجود ندارد و مشخص نیست این بنا هم‌اکنون در مالکیت کدام فرد یا نهاد است و چرا آن را در اختیار ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی قرار داده است.