اسرائیل به رشیده طلیب و ایلهان عمر اجازه سفر به این کشور را نداد

ترامپ در توییتی دولت اسرائیل را ترغیب کرد تا مانع سفر این دو نماینده کنگره به اسرائیل شوند

Alex Wroblewski / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دولت اسرائیل به رشیده طلیب و ایلهان عمر دو نماینده دموکرات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که قرار بود پایان این هفته به کرانه باختری سفر کنند، اجازه سفر نداده است.

معاون وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با یک رادیوی محلی اسرائیل تایید کرده است که تصمیم برای ممانعت سفر این دو نمایندگان کنگره گرفته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی دلیل ممنوعیت سفر رشیده طلیب و ایلهان عمر را مواضع سیاسی این دو نماینده کنگره آمریکا در قبال سیاست‌های دولت اسرائیل اعلام کرده‌اند. گزارش‌هایی وجود دارد که دولت اسرائیل پس از آن تصمیم به ممنوعیت سفر این دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا گرفت که رشیده طلیب و ایلهان عمر به اعلامیه کنگره آمریکا در تقبیح «جنبش تحریم اسرائیل» رای منفی دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان بین‌المللی «جنبش تحریم اسرائیل» خواهان حقوق اساسی شهروندان فلسطینی و رعایت قوانین بین‌المللی از سوی دولت اسرائیل‌ هستند. مقام‌های اسرائیلی و نهادهای حامی دولت این کشور، این جنبش را متهم به «یهودی‌ستیزی» می‌کنند.

حکومت اسرائیل ماه گذشته و در واکنش به خبر درخواست رشیدا طلیب و ایلهان برای سفر به اسرائیل گفته بود که «به خاطر حرمت به کنگره آمریکا و هم‌پیمانی فوق العاده آمریکا و اسرائیل» به این دو نماینده کنگره آمریکا اجازه می‌دهد تا به اسرائیل سفر کنند.

خانم طلیب و عمر نخستین زنان مسلمان کنگره آمریکا هستند که پس از آغاز کار صد و شانزدهمین مجلس نمایندگان آمریکا در ژانویه امسال از خبرسازترین چهره‌های سیاسی آمریکا بوده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش در واکنش به خبر ممنوعیت سفر خانم طلیب و عمر نوشت: «اگر اسرائیل به عمر و طلیب اجازه سفر بدهد، ضعف بزرگی نشان می‌دهد. آن‌ها از اسرائیل و همه مردمان یهودی نفرت دارند و هیچ چیزی نمی‌تواند ذهن آن‌ها را عوض کند».

این نخستین باری نیست که رئیس جمهور آمریکا نمایندگان رنگین‌پوست و مسلمان کنگره آمریکا را متهم به «یهودی‌ستیزی» می‌کند. او پیش از این نیز حضور این زنان را «ننگ» به آمریکا و «تهدید به اتحاد آمریکا و اسرائیل» خوانده بود.